Zo heb je altijd genoeg gezonde opties in huis

De ene week eten we wat vaker pasta, de andere week juist vaker een salade. Ook halen we elke week wel weer andere groente, fruit en snacks in huis. Toch zijn er bepaalde etenswaren die je volgens diëtist Jessica Ball áltijd in huis moet hebben. Wij delen de tien staple items die zij standaard op haar boodschappenlijstje heeft staan. 

1. Havermout

Met havermout kun je veel meer dan een simpel ontbijtje maken. Je kunt het ook gebruiken om lekkere koekjes mee te bakken of voor een heerlijk bananenpannenkoekje. Havermout zit boordevol vezels, waardoor je er een lange tijd een verzadigd gevoel aan overhoudt en dus niet snel erna honger krijgt. Daarnaast kent het ook nog eens de nodige gezondheidsvoordelen. Zo zit havermout vol gezonde vitaminen en mineralen en het is goed voor de spijsvertering.

2. Eieren

Eieren zijn niet alleen goedkoop, ze zitten ook nog eens boordevol proteïne, vitamine B12 en choline. Binnen een paar minuutjes heb je een heerlijk spiegeleitje, lekkere scrambled eggs of een omelet met spinazie en kaas. Eieren zijn enorm veelzijdig, dus je kunt er alle kanten mee op. Eet bijvoorbeeld ook eens een gekookt eitje bij de rijst of bij een soepje.

3. Ingeblikte vis

Ingeblikte zalm, tonijn, sardientjes en ansjovis klinkt misschien niet voor iedereen als een lekkere maaltijd, maar toch is het een ideale optie om veel gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Ingeblikte vis bevat namelijk veel eiwitten en omega 3. Daarnaast is het ook nog eens een stuk betaalbaarder dan verse vis.

4. Gesneden tomaten

Door salades en op een broodje gebruik je natuurlijk het liefst verse tomaten, maar gesneden tomaten in blik zijn ideaal voor pastasauzen, ovenschotels of bijvoorbeeld shakshuka. Vooral als je voor een gezin kookt, is dit een betaalbaarder alternatief voor verse tomaten.

5. Pindakaas

Pindakaas mag absoluut niet ontbreken in je keukenkastje. Het is niet alleen heerlijk op een sneetje brood, je kunt het ook verwerken in koekjes of in je havermout. En wat dacht je van het avondeten? Maak een lekkere pindasaus voor bij de rijst en saté. Kies het liefst voor een pindakaas die zo natuurlijk mogelijk is, dus zonder toegevoegde suikers.

Weten wat je nog meer in je voorraadkast moet hebben liggen? Lees het op de volgende pagina.

Pagina 1/2