Dit zijn de 5 gezondheidsvoordelen van havermout

05 december 2018

Alle gezondheidsvoordelen van havermout op een rijtje

Havermout is een van de meest gegeten ontbijtjes in ons land. Je houdt er een lange tijd een verzadigd gevoel aan over en het smaakt ook nog eens heerlijk. Echt een ontbijt als je iets wilt klaarmaken waarvoor je niet al te lang in de keuken hoeft te staan in de vroege ochtenden. Maar wist je dat dit graanproduct nog veel meer voordelen heeft?

Dit zijn de vijf gezondheidsvoordelen van havermout op een rijtje.

Bloedsuikerspiegel

Om te beginnen is havermout zo gezond omdat het een lage glycemische index heeft. Dit houdt in dat de koolhydraten in dit product langzaam worden omgezet in glucose. Hierdoor ervaar je geen pieken in je bloedsuikerspiegel en zal je langer verzadigd zijn dan wanneer je voor een ander ontbijt kiest.

Vezels

Naast een lage glycemische index, bevat havermout ook een vezel genaamd beta-glucan. Deze vezel werkt cholesterol verlagend en gaat ook nog eens je hongergevoel tegen. Dit komt omdat de vezels de vloeistof absorberen, waardoor ze uit gaan zetten. Door deze uitzetting heeft je lichaam langer de tijd nodig om deze vezels te verteren. Het resultaat? Je zit voor je gevoel veel langer vol en hebt dus minder snel de neiging om naar (ongezonde) tussendoortjes te grijpen.

Vitaminen

Naast de gezonde vezels, is dit graanproduct een echte vitaminebom. Zo zit het vol met vitamine B1, zink, magnesium en ijzer. Ontbijt je dus met een bordje havermout? Dan heb je vóór het middaguur al bijna de helft van de dagelijkse benodigde vitamine en mineralen binnen. Dat is mooi meegenomen, toch?

Soorten havermout

Er zijn verschillende soorten havermout te verkrijgen in de winkels. Goed om te weten is dat niet alle soorten even gezond zijn. Kijk maar eens goed op de verpakkingen en je zal zien dat twee soorten het vaakst voorkomen. De langkokende soort is gemaakt van hele havervlokken en de snelkokende variant is gemaakt van halve havervlokken. Beide zijn gezonde keuzes, echter de instant havermout niet. Hier zijn veel smaakmakers als suiker en zout aan toegevoegd. Let dus voortaan goed op welke havermoutsoort je uit het supermarktschap pakt.

Lees ook: Deze 7 etenswaren bevorderen je productiviteit

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Elle Eten | Beeld: Unsplash

Kookfans gebruikt cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Cookie Verklaring