Dacht je nog zo gezond bezig te zijn…

Ben jij helemaal op de gezonde toer en tover jij de ene na de andere gezonde maaltijd op tafel? Nou, dan hebben we helaas slecht nieuws. De kans is namelijk zeer aanwezig dat je eigenlijk stiekeme dikmakers zit weg te werken…

1. Avocado

Avocado door de salade, avocado op toast, avocado bij de rijst: wij zijn dól op avocado. Grote kans dat jouw gezonde recepten ook boordevol avocado zitten. Maar pas hiermee op, want avocado is een van de stiekeme dikmakers. Hoewel avocado’s vol zitten met gezonde vetten en vitaminen, bevat één avocado al snel tussen de 250 en 350 calorieën. Als je wilt afvallen, is het natuurlijk belangrijk om op je calorie-inname te letten. Wanneer je veel avocado’s eet, zit je binnen een mum van tijd op het maximum aantal calorieën dat je die dag mag eten. Houd het voortaan dus beter bij maximaal één avocado per dag.

2. Soep

Het lijkt zo ideaal: een soepje uit de supermarkt. Snel, makkelijk en gezond, toch? Nou, bij dat laatste mogen we nog wel onze vraagtekens zetten. Hoewel soep over het algemeen niet veel calorieën bevat, is een blik soep over het algemeen niet heel gezond. Het bevat namelijk vaak bindmiddel, veel zout en conserveermiddelen. Als je een echt gezond soepje wilt, kun je die nog altijd het beste zelf maken. Zo weet je precies wat er in de soep zit. Probeer bijvoorbeeld eens deze romige spinaziesoep of makkelijke pompoensoep.

3. Fruit

Het Voedingscentrum raadt volwassenen aan om twee stuks fruit per dag te eten. Maar wist je dat je ook te veel fruit kunt eten? Vooral fruit als kersen, druiven, vijgen, ananas en bananen zitten boordevol suiker. En al dat suiker is natuurlijk niet per se goed voor de lijn. Begin jij je dag bijvoorbeeld met een kommetje havermout met bananen en aardbeien, drink je later nog een smoothie en neem je nog een appel als tussendoortje? Dan kan het maar zo eens zijn dat je te veel suikers binnenkrijgt.

4. Lightproducten

Denk jij gezond bezig te zijn door lightproducten te eten en te drinken? Helaas, het tegenovergestelde is waar. Ook lightproducten zijn stiekeme dikmakers. Omdat er in een lightvariant geen energie en voedingsstoffen zitten, krijg je hiervan alleen maar honger – en dat helpt niet als je gewicht wilt verliezen. Kies dus liever voor het origineel, want in ‘echte voeding’ zitten goede vetten die je ook nodig hebt als je kilo’s wilt kwijtraken.

5. Granola

Ontbijt jij steevast met yoghurt en granola? Dat is helaas ongezonder dan je wellicht denkt. Aan granola wordt namelijk vaak veel honing en suiker toegevoegd en ook de olie waarin het wordt gebakken is niet bepaald gezond te noemen. Ruil de granola daarom liever in voor havervlokken en eet je yoghurtje met wat fruit. Toch liever iets knapperigs door de yoghurt? Maak je granola dan zelf! Inspiratie nodig? Wij deelden onlangs een heerlijk recept.

Lees ook: Hoe gezond zijn de plantaardige alternatieven voor yoghurt eigenlijk?

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Girlscene | Beeld: Unsplash, Jennifer Pallian