Is dit populaire dieet voor iedereen een gezonde keuze?

Mensen met een intolerantie weten er alles van: gluten lijken wel overal in verwerkt te zijn. Niet alleen in de usual suspects als brood en gebak, maar ook in bier, sojasaus, snacks, bouillon en meer. Toch zijn er grote aantallen mensen zonder glutenintolerantie die gluten vrijwillig laten staan voor een betere gezondheid. Maar heb je daar echt baat bij? Dit zeggen deskundigen.

Populair dieet

In de supermarktschappen neemt de variatie aan glutenvrije producten alleen maar toe. Een feestje voor mensen met een allergie of intolerantie, maar ook veel andere mensen maken hier gretig gebruik van. Vanaf ongeveer 2013 won het glutenvrije dieet razendsnel aan populariteit. Veel bekendheden en kookbloggers zweerden destijds bij het dieet en nog altijd is de interesse in glutenvrije recepten groot. Maar waarom eigenlijk?

Voordelen van glutenvrij

In Nederland heeft ongeveer 1 procent van de bevolking de ziekte coeliakie. Mensen die aan deze ziekte lijden, kunnen helemaal geen gluten verdragen. Daarnaast zijn er mensen die een tarweallergie hebben of last hebben van glutensensitiviteit. Naar schatting is dit 6 procent van de bevolking. Een arts kan dit vaststellen. Met deze aandoeningen is glutenvrij eten van groot belang om goed in je vel te zitten. Het kan in deze gevallen de spijsvertering beter maken, helpen bij gewichtsverlies, energieniveaus opkrikken en het opgeblazen gevoel verminderen.

Voordelen zonder allergie

Ben je niet gediagnostiseerd met een glutenintolerantie? Ook dan kan het schrappen van gluten uit je dieet gezondheidsvoordelen opleveren, aldus voedingsdeskundige Kimberly Snyder. “Als je gluten laat staan, kun je je minder opgeblazen voelen, een stralendere huid krijgen en je energieker voelen”, verklaart Snyder aan Well + Good. “Gluten kunnen namelijk ontstekingen veroorzaken in de dunne darm. Hierdoor kun je last hebben van meerdere klachten, zoals een slechte spijsvertering.”

Niet voor iedereen

Als je helemaal niet gevoelig bent voor gluten, dan is het niet per se beter om ze toch te laten staan. Sterker nog, een glutenvrij dieet kan ook zo zijn nadelen hebben. ‘Bijwerkingen’ zijn bij sommige mensen gewichtstoename, een vergroot honger gevoel en verstopping. Dit komt omdat veel glutenvrije productvervangers minder vezels bevatten, erg bewerkt zijn of weinig voedingsstoffen kunnen bevatten, weet diëtiste Amy Shapiro te vertellen. Toch kan het weinig kwaad om een korte periode te proberen of jij je beter of slechter voelt zonder gluten in je eetpatroon. Let er dan wel op dat je voldoende vezels en andere voedingsstoffen binnenkrijgt, bijvoorbeeld door groenten, fruit, noten en glutenvrije granen.

Lees ook: Dit zijn de populairste diëten van 2020 tot nu toe

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Well + Good, Voedingscentrum | Beeld: Unsplash