Populair, dat zijn ze, maar zijn deze diëten ook een beetje vol te houden?

Het zal ons niets verbazen als het woord coronakilo dit jaar als winnaar uit de bus komt bij Van Dale’s Het woord van het Jaar-verkiezing. Veel mensen die thuiszaten tijdens de coronauitbraak snaaiden fanatiek en nu versoepelingen geleidelijk aan plaatsvinden, wil men die kilo’s wel weer verliezen. Grote kans dat een van de volgende diëten door hen geprobeerd wordt, want deze blijken namelijk de populairsten van dit jaar. 

Meest gevolgde diëten

De International Food Information Council ondervroeg meer dan 1000 Amerikanen naar hun drink- en eetgewoonten van het afgelopen jaar. 43 procent van hen gaf aan dat ze in de afgelopen 12 maanden een bepaald dieet of eetpatroon hebben gevolgd. Aan de hand van deze gegevens kwam hoofdonderzoeker Ali Webster met een top 4 van populairste diëten:

  1. Intermittent Fasting – 10 procent
  2. Clean eating – 9 procent
  3. Keto – 8 procent
  4. Koolhydraatbeperkt dieet – 7 procent

Intermittent Fasting

Deze dieetvorm kan op twee manieren worden uitgevoerd, maar het komt er hoe dan ook op neer dat je een langere periode op een dag niet eet of weinig eet. Bij de 5/2 methode eet je twee dagen per week heel weinig – denk aan een totaal van 500 calorieën op een dag. Bij de 16/8 methode vast je 16 uur en in de overige 8 uur van de dag mag je eten. Je ontbijt dan bijvoorbeeld pas om 11 uur en je laatst maaltijd moet je dan binnen die 8 uur eten.

Clean eating

Bij clean eating mag je eigenlijk alles nog eten, mits het onbewerkt voedsel is. Het gaat er bij deze levensstijl om dat je zo gezond mogelijk eet door bewerkt voedsel links te laten liggen. Je krijgt hierdoor veel minder ongezonde vetten en geen toegevoegde suikers binnen. Je eet dan veel groente, fruit, volkoren rijst, volkoren brood, havermout, noten, zaden, eieren en peulvruchten. Ook kun je gewoon vlees en vis blijven eten, als het maar onbewerkt en het liefst biologisch is.

Keto

Wie het ketodieet volgt eet veel vet en weinig koolhydraten. Als je gedurende langere periode weinig koolhydraten eet, komt je lichaam in ketose terecht. Dit houdt in dat je lichaam dan je lichaamsvet gaat gebruiken als brandstof. Bij dit dieet bestaat 70 procent van de voeding die je binnenkrijgt uit vet, 25 procent uit eiwit en slechts 5 procent bestaat uit koolhydraten.

Koolhydraatbeperkt dieet

Dit eetpatroon wordt ook wel het paleodieet genoemd en heeft wel wat weg van het ketodieet. Ook bij deze voedingsvorm worden er minder koolhydraten gegeten, maar ze worden niet zo drastisch uit het dieet geschrapt als bij het ketodieet. Het lastige aan dit dieet is echter dat er minder richtlijnen voor zijn. Zo eet men minder koolhydraten, maar hoeveel procent van de voeding uit koolhydraten mag bestaan is niet helemaal duidelijk. Als je aan het paleodieet wilt beginnen, is het daarom goed om in kaart te brengen hoeveel koolhydraten je voorheen at. Zorg ervoor dat je daar een stuk onder gaat zitten en je bent in principe al bezig met een paleodieet. Een diëtist adviseert om tijdens de maaltijd je bord voor de helft te vullen met koolhydraatarme groenten, een kwart met proteïne en een kwart met koolhydraten uit volkoren producten.

Lees ook: Recept: koolhydraatarme kipgehaktballetjes in knoflookboter

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Eating Well, Everyday Health | Beeld: Unsplash