Zo zorg je ervoor dat je je doel daadwerkelijk bereikt

Een dieet is voor veel mensen niet iets dat ze doen omdat het leuk is. Het wordt ook vaak geassocieerd met een strak voedingsschema, honger en eten dat niet echt lekker is. Ben je op dieet en verlies je telkens de motivatie, omdat het als ‘moeten’ voelt? Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om een dieet een stuk verdraaglijker te maken. Hieronder zetten we die dingen voor je op een rij.

De lol ervan af

Eten wordt dankzij een dieet niet meer een leuke bezigheid, maar eerder iets wat je volgens een strak schema moet doen. Zeker bij strenge diëten waar je niets meer mag eten dat met gezelligheid wordt geassocieerd, kan het al gauw voelen alsof niks meer leuk is in het leven. Dat zorgt ervoor dat je sneller de motivatie verliest en dingen gaat eten die volgens het dieet juist niet mogen. Onder de streep ben je dan dus niets verder gekomen. Hoe zorg je ervoor dat je een dieet volhoudt, maar het ook leuk blijft? Wij geven je een aantal tips.

Samen doen

Als je in je eentje aan het diëten bent, kan dat behoorlijk eenzaam voelen en is het vaak lastig vol te houden. Als je het met iemand anders doet, kun je elkaar steunen. Op het moment dat een van de twee dan in de verleiding komt, kan de ander een waarschuwing geven. Ook kun je met elkaar brainstormen en zo de motivatie erin houden. Je hoeft er overigens niet per se voor te zorgen dat iemand precies hetzelfde dieet volgt als jij. Het kan ook al helpen om met vrienden, familieleden of huisgenoten een maaltijd te eten die binnen jouw dieet past. Je bent dan alsnog niet de enige die zich op dat moment aan de regels van je dieet houdt.

Doel en beloning

Mensen beginnen vaak aan een dieet met een vaag einddoel. Het is echter belangrijk om van tevoren helder te hebben waar je op dat moment staat en waar je naartoe wilt werken. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, kun je daarop inspelen. Het is ook belangrijk om een dieet te kiezen waarvan je weet dat het (redelijk) makkelijk vol te houden is. Door een duidelijk doel voor ogen te hebben en een dieet te kiezen waarvoor je niet alles hoeft op te geven, is de kans een stuk kleiner dat je de boel laat verslonzen. Vooral als je met kleine stapjes werkt en jezelf ook af en toe de ruimte voor een beloning gunt, is de kans erg groot dat je het einddoel daadwerkelijk bereikt.

Valkuilen kennen

Tot slot is het belangrijk om te weten wat je valkuilen zijn. Ben je bijvoorbeeld vaak geneigd een bepaalde ongezonde snack uit de kast te halen zodra je trek krijgt? Wees je daarvan bewust en probeer voor een gezonder alternatief te gaan. Wat extra goed werkt, is iets totaal anders gaan doen om je brein af te leiden. Door bijvoorbeeld te gaan wandelen als je trek hebt, stap je uit die situatie en kom je niet in de verleiding om alsnog te gaan snacken. Beweging zorgt er bovendien ook nog eens voor dat je allemaal positieve hormonen aanmaakt, waardoor je alles (ook je dieet) in een vrolijker licht bekijkt.

Lees ook: FODMAP-dieet: wat is het eigenlijk en wat is het nut ervan?

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: MAX Vandaag | Beeld: Unsplash, Farhad Ibrahimzade