29 juni 2022
Redactie Kookfans

Heb jij wel eens boodschappen laten bezorgen?

Sinds de coronacrisis laten we steeds vaker spullen thuisbezorgen. Van elektronica tot kleding, maar ook boodschappen en etenswaren. Zo boekten bezorgbedrijven voor boodschappen, maaltijden en maaltijdboxen over het afgelopen jaar een bizarre 278,6% hogere omzet dan in 2019.

Boodschappen bezorgen

Gedurende de coronacrisis kwamen we ons huis een stuk minder uit. Veel winkels waren dicht, bij de horeca bleven de deuren gesloten en veel mensen hebben een poos in isolatie of quarantaine gemoeten. Geen wonder dus dat we voor onze boodschappen aangewezen waren op bezorgdiensten.

Maar ook nu velen het leven weer redelijk normaal kunnen oppakken, blijven we massaal onze boodschappen en maaltijden bestellen. Bezorgbedrijven van boodschappen, maaltijden en maaltijdboxen behaalden afgelopen jaar een gezamenlijke omzet van 3,9 miljard euro. Dat is een toename van 278,6% ten opzichte van 2019. Dit blijkt vandaag uit een overzicht van het FoodService Instituur Nederland (FSIN). Hier zijn ook de bezorgdiensten van verschillende supermarkten in opgenomen.

Blijvende groei

FSIN-directeur Inga Blokker verwacht dat het succes van de bezorgdiensten blijvend is. “We verwachten dat de totale markt voor bezorging jaarlijks met 5 tot 10 procent blijft groeien. De totale omzet zit nu al op bijna 11 procent marktaandeel van de totale foodmarkt. De bezorging is inmiddels een volwassen markt”, legt ze uit aan NU.nl.

Toch voorspelt ze ook dat er de komende tijd flink wat gaat veranderen. Vooral op het gebied van flitsbezorgers voorziet Blokker een ‘flinke overnameslag’. “Daar blijven er een of twee over. Er is gewoon geen ruimte voor vijf spelers”, deelt ze.

Gejaagd

Blokker legt uit dat consumentengedrag steeds meer verandert over de jaren. “We voelen ons opgejaagd als samenleving, dat is de belangrijkste reden voor alle bezorging. Mensen hebben geen zin om op het laatste moment te koken of naar de supermarkt te gaan voor hun boodschappen. En tijdens de coronacrisis is bezorging alleen maar toegenomen, omdat restaurants bijvoorbeeld geen alternatief hadden”, deelt ze.

Lees ook: Hand op de knip: 6 manieren om te bezuinigen op boodschappen

Dit artikel bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: NU.nl | Beeld: BrunoPress