Koken met minder calorieën is niet moeilijk!

We doen allemaal ons best om gezond te eten door te koken met veel groente en weinig te snacken. Probeer jij momenteel op je calorie-inname te letten? Met deze tips kun je mogelijk nog wat winst behalen. 

Grillen

Je kunt wel een mager stukje kipfilet in de pan doen, maar als je er dan alsnog een scheut olie of klont boter bijdoet doe je het slanke effect totaal teniet. Wanneer je vis of vlees grilt in de oven of grillpan heb je maar weinig olie nodig. Smeer het stukje dat je wilt grillen licht in met olie en leg het op een goed hete grillpan of -plaat. Zo blijven alle smaken behouden en krijg je een sappig stukje vis of vlees.

Oven met aluminiumfolie

Leg een stukje vlees, vis of groente op wat aluminiumfolie en breng op smaak met peper, zout en kruiden. Wikkel de folie goed dicht en vouw ook de randjes dicht, zodat vocht en vitamines niet kunnen ontsnappen. Leg het pakketje in een voorverwarmde oven of stoomoven. De voedingsmiddelen koken zo in hun eigen vocht gaar. Geen vet nodig en makkelijk, snel en lekker!

Niet mokken, lekker wokken

Koken met de wok is snel, gezond en lekker, en niet alleen voorbehouden aan Aziatische maaltijden. Maak de wok goed heet en voeg kleine stukjes groente, vlees of vis toe en wok alles binnen een paar minuten gaar.

Griekse yoghurt

Crème fraîche nodig in een recept? Vervang het eens door (magere) Griekse yoghurt. Net zo lekker en het scheelt je enorm veel calorieën. Ook perfect door een saladedressing, als smeersel op een wrap of als romige toevoeging door bijvoorbeeld een pastasaus!

Lees ook: Bewuster eten? Zo ziet een bord met 100 calorieën eruit

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest

Bron: Libelle | Beeld: Pexels