Het Voedingscentrum is positief over toetjes

Sommige mensen kijken er vaak reikhalzend naar uit: een zoete afsluiting na een maaltijd. Van een plankje met kaas tot een kopje koffie of een kommetje met ijs: toetjes komen in allerlei vormen en maten. En we hebben goed nieuws voor alle zoetekauwen. Want hoe ongezond een toetje ook lijkt, volgens het Voedingscentrum is een toetje niet per se slecht voor je!

Verschillende toetjes

Als we het Voedingscentrum moeten geloven, kunnen we voortaan zorgeloos een toetje eten. Het Voedingscentrum zegt namelijk dat er verschillende toetjes zijn die in de Schijf van Vijf staan. Zo is een schaaltje magere of halfvolle yoghurt, en een bakje kwark of vers fruit niet slecht voor je. Sterker nog, zo’n nagerecht geeft je juist een hoop voedingsstoffen die je hard nodig hebt. Denk aan calcium, vitamine B12 en vitamine C.

Vruchtenyoghurt

Het Voedingscentrum benadrukt ook dat er toetjes zijn die veel suikers en calorieën bevatten. Dit is bijvoorbeeld zo bij vruchtenyoghurt, waar je volgens het Voedingscentrum beter mee kunt oppassen. Een schaaltje vruchtenyoghurt lijkt namelijk onschuldig, maar bevat een hoop suikers en calorieën. Zo bevat een schaaltje magere aardbeienyoghurt 107 calorieën, terwijl dezelfde hoeveelheid naturel yoghurt maar 56 calorieën bevat. Een normaal schaaltje met yoghurt en een paar aardbeien of blauwe bessen is een stuk gezonder en bevat meer voedingsstoffen.

Vla, pudding en ijs

Ook vla, pudding en ijs zijn niet de meest verantwoorde keuze. Ondanks dat het een heerlijke traktatie is, bevat het volgens het Voedingscentrum meer vetten en suikers dan een schaaltje yoghurt. Hierdoor is het niet erg om het af en toe te eten, maar zou iedere dag een onverantwoorde keuze zijn. Ai…

Zin gekregen in een lekker toetje? Recept: makkelijke Oreo-truffels met maar vijf ingrediënten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: Unsplash, Joyful X