24 mei 2018

 rauwe groenten gekookte groenten

Dit is niet het antwoord dat je zou verwachten…

Je zou in eerste instantie waarschijnlijk denken dat ongekookte, rauwe groenten zoals in salades of de groenten die je in een smoothie verwerkt de meeste vitaminen bevatten. Door het kookproces gaan er in principe veel vitaminen en gezonde voedingsstoffen verloren. Maar is rauwe groente eigenlijk wel zoveel gezonder dan gekookte groente? Women’s Health vroeg het aan een aantal wetenschappers. 

Met name in de opname van de voedingsstoffen door ons lichaam zit een groot verschil.

Spijsvertering

Probeer je zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je vaste portie groente te halen? Dan zijn rauwe groenten volgens de wetenschappers niet altijd de beste oplossing. Mocht je elke ochtend een heerlijke smoothie maken en hier wat rauwe spinazie of boerenkool in stoppen, ben je misschien minder gezond bezig dan je zou verwachten. Wat veel mensen zich namelijk niet realiseren is dat bij het koken van de groenten het voedsel zachter wordt en het voor ons lichaam makkelijker te verteren is. Gekookte groenten helpen dus onze spijsvertering en helpen met de opname van de vitaminen en mineralen. Omdat rauwe groenten veel meer stevige vezels bevatten, wordt de spijsvertering veel harder aan het werk gezet. Dit is ook de reden dat je bijvoorbeeld veel meer caroteen uit gekookte wortelen haalt dan uit rauwe wortelen.

Tomatenketchup

Daarnaast geven de wetenschappers ook aan dat het koken van groenten vaak zelfs meer voedingsstoffen oplevert. Dit wordt in de wetenschap ook wel bioavailability genoemd. Lycopeen is een bekend voorbeeld hiervan. Dit is een antioxidant die ons lichaam beschermt tegen verschillende ziekten. Met name in felgekleurde fruitsoorten komt deze antioxidant veel voor, zoals watermeloen, papaja en rode grapefruit. Lycopeen zit echter het meest in tomaten. Hoe vreemd het misschien klinkt, lycopeen wordt beter opgenomen door ons lichaam wanneer het uit plantencellen komt die stuk zijn gemaakt. Door tomaten dus zoveel mogelijk te snijden, koken, stoven of de pureren, hoe beter. Omdat er in 100 gram tomatenketchup minstens 200 gram tomaten zit, is het lycopeen gehalte in ketchup ook vele malen hoger. Dit wordt ook onderbouwd door onderzoek van The British Journal of Nutrition. Hierbij werd duidelijk dat liefhebbers van rauwe groenten een behoorlijk tekort hebben aan lycopeen in hun lichaam.

Lees ook: Zitten er in een zak voorgesneden groentes minder vitaminen en mineralen?

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Women’s Health | Beeld: pxhere