Er is een goede reden waarom we ons bord met spruitjes vroeger altijd leeg moesten eten

Spruitjes zijn misschien niet de meest geliefde groente van Nederland, maar toch worden ze steeds vaker op tafel gezet. En dat is maar goed ook, want de kleine groene kooltjes zitten bomvol belangrijke voedingsstoffen. Regelmatig spruitjes eten levert daarom déze gezondheidsvoordelen op.

1. Gezonde voedingsstoffen

Spruitjes bevatten veel vitamine K, een uiterst belangrijke vitamine voor bloedstolling en gezonde botten. Ook vitamine C is volop aanwezig in de bittere groente. Zoals we weten is dat belangrijk voor ons immuunsysteem en het herstel van weefsel. De vele vezels in spruitjes kunnen ook helpen om de stoelgang te verbeteren.

2. Beschermende antioxidanten

Wat spruitjes een echte groenteheld maakt, is de hoeveelheid antioxidanten die je erin vindt. Antioxidanten helpen over het algemeen om het risico op chronische ziekten te verlagen. Spruitjes bevatten vooral veel van het antioxidant kaempferol. Volgens meerdere onderzoeken kan kaempferol de groei van kankercellen tegengaan, ontstekingen verminderen en de gezondheid van het hart verbeteren.

3. Gezonde bloedsuikerspiegel

In onze ogen zijn spruitjes nu al een superfood, maar er zijn nóg meer belangrijke gezondheidsvoordelen. Zo helpen de mini-kooltjes bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat mensen die veel kruisbloemige groenten eten (zoals spruitjes, broccoli en bloemkool) een lager risico op diabetes lijken te hebben. Dit kan zowel komen door de antioxidanten als door de vezels waaraan de groente rijk is.

4. Omega-3-vetzuren

We krijgen vaak te horen dat de belangrijke omega-3-vetzuren vooral in vette vis zitten, maar wist je dat ook plantaardige voeding deze vetzuren kan bevatten? Spruitjes zijn daar een uitstekend voorbeeld van en bevatten heel wat omega-3-vetzuren. Omega-3 kan helpen bij het verminderen van ontstekingen, het insulineniveau verbeteren en het gezond houden van het brein.

Nog even op een rijtje

Spruitjes spelen dus een rol bij: een gezond immuunsysteem, een goede stoelgang, een goede bloedstolling, gezonde botten, een lager risico op (chronische) ziekten zoals diabetes en kanker, het verminderen van ontstekingen, een gezond hart, een stabiele bloedsuikerspiegel en een gezond brein. Genoeg redenen om ze deze winter lekker vaak op tafel te zetten! Probeer bijvoorbeeld eens deze licht pittige Aziatische spruitjes, onze romige spruitjesschotel met kaas en spek, een romige kaas spruitjesdip voor op een stokbroodje of spruitjes uit de Airfryer met zoet-pittige saus. Eet smakelijk!

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam als je per ongeluk bedorven melk drinkt

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Healthline | Beeld: Unsplash, Sebastian Coman