‘Het is een beetje latte-achtig’

Het klinkt niet heel lekker: koffie met boter. Waarom zou je het doen? Wat voor voordelen heeft het, en natuurlijk: is het een beetje te drinken?

Koffie met boter

Voor veel mensen is koffie een vast onderdeel van het ontbijt. Maar wist je dat er ook mensen zijn die dit naar een heel ander niveau tillen? Als onderdeel van het Bulletproof Diet wordt aangeraden om ‘s ochtends alleen te ontbijten met koffie. Met boter erin. Dit is vooral populair bij mensen met een ketogeen of koolhydraatarm dieet, maar zou volgens de bedenker ervan, zakenman en schrijver Dave Asprey, in het algemeen een nuttige start van de dag zijn.

Bulletproof coffee

Mocht je het zelf willen proberen: dit doe je als volgt. Je maakt koffie zoals je gewend bent, en voegt een à twee eetlepels kokosolie en een à twee eetlepels ongezouten boter toe aan het geheel. Vervolgens doe je het geheel in een blender of zorg je dat je het goed mengt met bijvoorbeeld een staafmixer. Voilà, je Bulletproof coffee is klaar. Als we Asprey moeten geloven, is het een soort latte-achtig drankje.

Hoe zou het werken?

De wetenschap achter de zogenaamde Bulletproof coffee staat niet vast, waarschuwt BBC-voedingsexpert Kerry Torrens. Maar, volgens bedenker Asprey zou het als volgt werken: in plaats van een ontbijt met bijvoorbeeld toast, of suikerzoete ontbijtgranen, begin je je dag met een Bulletproof coffee. Hiermee vermijd je veel lege suikers en koolhydraten, en dat voorkomt weer dat je al snel daarna nog een snelle suiker-fix nodig hebt voor weer een piek in je energie. Volgens Asprey helpt dit voor een vol gevoel, en ben je er alerter en meer gefocust door. Bovendien zouden de effecten van een Bulletproof coffee beter merkbaar zijn op een lege maag.

Wat wel vaststaat

Torrens waarschuwt dat een belangrijk nadeel van een Bulletproof coffee als ontbijt is dat je geen andere voedingsstoffen binnenkrijgt. “Je drinkt iets dat veel vetten bevat, maar het schiet tekort qua andere voedingsstoffen. Als maaltijdvervanger is dit geen goede optie voor een gebalanceerd ontbijt.” Bovendien vertelt Torrens dat je met de boter en de kokosolie al snel boven je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verzadigde vetten zit. Dit kan op lange termijn erg nadelig zijn voor bijvoorbeeld je cholesterol. Met alle voor- en nadelen houden wij het maar bij een gewone kop koffie en een lekker ontbijtje.

Lees ook: Lekker én gezond: 5 redenen om vaker kokosnoot te eten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: BBC Good Food | Beeld: Pexels