Wist jij al waar kokosnoot eten allemaal goed voor is?

Kokosnoot is natuurlijk superlekker in koekjes en in taart of door de curry. Maar wist je dat kokosnoot ook ontzettend gezond is? Hier vind je vijf redenen om vaker kokosnoot te eten!

Kokosnoot: meer dan eten

Misschien ben je al bekend met allerlei manieren om kokosnoot te gebruiken in het dagelijks leven. Veel mensen zweren bij kokosolie om huid en haar gezond te houden. Kokoswater is bovendien een populair sportdrankje. Maar er zijn ook legio redenen om meer kokosnoot te eten. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Kokosnoot werkt ontstekingsremmend

Kokosnoot zit boordevol anti-oxidanten. Dit zijn stofjes die de tekenen van ouderdom tegengaan, zoals het verslappen van je huid of het dunner worden van je haar. Maar anti-oxidanten werken ook heel goed als ontstekingsremmers. Voedingsexpert Susan Hewlings raadt op website RealSimple aan om verse, rauwe kokosnoot te eten om de meeste anti-oxidanten binnen te krijgen.

2. Goed voor de spijsvertering

Van je maag tot je darmen: je spijsvertering profiteert volop van kokosnoot. Allereerst bevat kokosnoot volop vezels. Dit is natuurlijk goed voor het reguleren van de stoelgang. Daarnaast bevat kokosnoot ook relatief veel vet. “Dit helpt je lichaam vitaminen op te nemen zoals D, E, A en K. Dat is weer belangrijk voor je spijsvertering, want vooral vitaminen D en K zijn gerelateerd aan een meer diverse, en daarmee sterkere darmflora”, vertelt Hewlings. En dat draagt weer bij aan je immuunsysteem en je gezondheid als geheel. Hewlings raadt aan om bijvoorbeeld ‘s ochtends wat geraspte kokosnoot in je havermout te doen.

3. Een gezonde huid

Naast kokosolie extern op de huid gebruiken, heeft het eten ervan ook nut. Dit heeft weer te maken met die anti-oxidanten: deze gaan tekenen van veroudering tegen. Daar zit een ingewikkeld verhaal achter waar je stofwisseling een hoofdrol speelt. Soms gaat die stofwisseling net iets te enthousiast te werk en worden naast voedsel en zuurstof ook ‘gewone’ cellen in ons lichaam omgezet naar energie. Hierdoor gaan je hersenen trager werken en wordt je huid slapper. Anti-oxidanten die temmen als het ware die overenthousiaste stofwisseling een beetje. Zo helpt kokosnoot tekenen van ouderdom in de huid tegen te gaan.

4. Kokosnoot voor je brein

Naast de anti-oxidanten, lijkt het erop dat kokosnoot ook op een andere manier bijdraagt aan het gezond houden van je hersenen. Hewlings legt uit: “Een van de voornaamste kenmerken van Alzheimer, is dat je brein minder goed in staat is om glucose te verbruiken. Dat kan al tien tot vijftien jaar voor een diagnose inzetten. Wanneer je hersenen ophouden met het verwerken van glucose, dan kunnen ze in plaats daarvan wel zogenaamde ‘ketolichamen’ gebruiken als alternatief.” Deze ketolichamen zijn een soort energierijke moleculen die je lever vooral aanmaakt. Kokosnoot zit vol met stoffen die de aanmaak van ketolichamen bevorderen. Zo bied je je hersenen een alternatieve brandstof en houd je ze sterk.

5. Gezonde vetten

Kokosnoot is ook nog eens een goede bron van gezonde vetten. Meer zelfs dan bijvoorbeeld vlees of ‘gewone’ boter. Hewlings legt uit dat er in kokosnoot vooral een soort vetten zitten die op een net iets andere manier door je lichaam verwerkt worden. Kokosnoot bevat naast de benodigde vetten en vetzuren ook allerlei andere voedingsstoffen en vitaminen. Kortom: doe je een vleesloze dag? Probeer eens een recept met kokosnoot. Zo haal je toch volop vetten en andere voedingsstoffen uit je eten!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Lees ook: Opgeblazen gevoel? Deze voedingsmiddelen helpen je er snel vanaf

Bron: Real Simple | Beeld: Pexels