Volgens voedingsdeskundigen kan het je onder andere helpen bij afvallen

Als het op yoghurt aankomt, is de keuze reuze. Magere yoghurt, Bulgaarse yoghurt, kefir, skyr, geitenyoghurt, Griekse yoghurt. Maar welke moet je nou nemen? Nou, volgens voedingsdeskundigen kun je het best voor de Griekse variant kiezen. Hieronder lees je 8 redenen waarom je Griekse yoghurt zou moeten eten. 

Veelzijdig

Griekse yoghurt is erg veelzijdig. Niet alleen is de creamy yoghurt lekker als ontbijt, ook is het heerlijk in brownies of bij een gezonde kapsalon. Daarnaast is het heel voedzaam. Voedingsdeskundige Maya Feller zegt tegen Women’s Health dat het haar favoriete manier is om veel goede voedingsstoffen aan je dieet toe te voegen. “Het is heel makkelijk om het in elke maaltijd te verwerken – niet alleen in je ontbijt.”

Welke Griekse yoghurt?

Maar ook Griekse yoghurt komt in allerlei soorten en maten, dus welke kun je het beste nemen? Volgens Feller kun je het beste kiezen voor een Griekse yoghurt van zo’n tweehonderd calorieën met een minimum van twee procent vet, minder dan tien gram suiker en ten minste zes gram eiwit per portie. “Hoe lager het vetpercentage, hoe meer suiker er vaak in zit. Daar moet je dus goed op letten.” Ook kun je volgens de voedingsdeskundige yoghurt met een kunstmatige smaak of kleur beter vermijden.

Gezondheidsvoordelen

Oké, check. We weten nu welke Griekse yoghurt we het beste kunnen kopen, maar waarom is dit nou zo goed voor je? Hieronder lees je acht gezondheidsvoordelen van het Griekse goedje.

1. Het kan helpen bij gewichtsverlies

“Doordat er veel eiwitten in zitten, kan Griekse yoghurt je helpen als je wilt afvallen”, vertelt Feller. “Dat komt doordat deze eiwitten je langer vol houden, waardoor je minder snel naar een tussendoortje zult grijpen.” Daarnaast bevat de yoghurt vaak minder suikers dan andere yoghurtsoorten, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Hierdoor krijg je geen last van cravings.

2. Het is goed voor je darmen

“Griekse yoghurt zit vol probiotica. Dit zijn gezonde bacteriën die ervoor zorgen dat je darmen goed blijven werken”, legt Feller uit. Dit is niet alleen goed voor je spijsvertering, ook betekent een gezond darmstelsel vaak dat je beter slaapt, een sterker immuunsysteem, beter humeur en een betere huid.

3. Het houdt je botten sterk

Volgens voedingsdeskundige Marina Savelyeva is Griekse yoghurt een goede bron van calcium. Door calcium worden je botten en tanden sterker. “Het kan ook het proces van osteoporose, oftewel botontkalking, vertragen”, vertelt ze.

4. Het kan het risico op diabetes type 2 verkleinen

Door de probiotica, die ook al goed zijn voor je darmen, zou je ook minder risico kunnen lopen op diabetes type 2. Dat blijkt uit een onderzoek uit 2017. Toch plaatst Feller daar een belangrijke kanttekening bij: “De yoghurt moet dan geen toegevoegde suikers bevatten, zoals suikerrietsap, fructose-glucosestroop of fruit met suiker. De natuurlijke suikers in lactose mogen maar een paar gram zijn.”

Benieuwd naar nog vier gezondheidsvoordelen? Lees ze op de volgende pagina.

Pagina 1/2