Wist jij dat boerenkool bóórdevol vitaminen zit?

De dagen worden korter en de temperatuur daalt. Dat kan maar één ding betekenen: stamppot boerenkool. Héérlijk! En ook nog eens goed voor je, want boerenkool is hartstikke gezond. Als je deze vijf gezondheidsvoordelen leest, wil je de groente door al je gerechten gebruiken. Van salades tot smoothies en van tosti’s tot soepen

1. Boerenkool is een goede bron van vitamine K

Oké, we wisten dat deze groente gezond was. Maar zó gezond? In nog geen honderd gram boerenkool zit namelijk meer dan zeshonderd procent van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine K. Deze vitamine is misschien niet zo bekend als haar zusjes vitamine A, B en C, maar vitamine K is heel belangrijk voor je lichaam. Zo helpt het onder andere bij een gezonde bloedstolling. Ook beschermt het je tegen hartaandoeningen en osteoporose. Doe ons maar een handje boerenkool! Pas overigens wel op als je bloedverdunners slikt. De groente kan het effect van de medicatie namelijk in de weg zitten. Overleg dit met je arts.

2. Ook déze vitaminen en mineralen zitten volop in de groente

Het blijft niet alleen bij vitamine K. Zo zit in nog geen honderd gram ongekookte boerenkool ruim 2,5 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A en ook ruim voldoende vitamine C. Ook vitamine B6, kalium, ijzer en magnesium zijn volop aanwezig in de groente. Voor een snelle vitamine-boost is boerenkool dus de beste optie. Daarnaast is de groente ook nog eens erg calorie- en koolhydraatarm. Win win!

3. De groente werkt cholesterolverlagend

Boerenkool kan je cholesterol verlagen. Dat werkt zo: haar galzuurbindende stoffen voorkomen dat vette stoffen opnieuw worden opgenomen door je lichaam. Daarvoor in de plaats wordt het cholesterol als een afvalstof afgevoerd via je ontlasting. Zo daalt je cholesterol. Dat dat belangrijk is voor je lichaam en je gezondheid hoeven we waarschijnlijk niet meer uit te leggen, maar toch even de korte versie. Een hoog cholesterolniveau vergroot je kans op hart- en vaatziekten, zoals een beroerte of een hartinfarct.

4. Boerenkool bevat veel antioxidanten

Naast de nodige vitaminen en mineralen zitten er nóg meer antioxidanten in boerenkool. Zo zitten er antioxidanten in die ontstekingsremmend en antiviraal werken.

5. De groente kan helpen bij afvallen

Heb je moeite met afvallen? Dan kan het helpen om wat vaker boerenkool te eten, bijvoorbeeld door er zelf een smoothie mee te maken. Ten eerste is de groente erg laag in calorieën, koolhydraten en vetten. Toch zitten er voldoende vezels in om je een verzadigd gevoel te geven. Ten tweede helpt de hoeveelheid ijzer en magnesium in de groente je stofwisseling te versnellen, waardoor je meer calorieën kan verbranden.

Dit artikel bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Healthline | Beeld: Unsplash