Minder zout betekent niet minder smakelijk

We snappen allemaal dat een te hoog zout-gehalte in het eten niet gezond is. Maar toch: zoute snacks en zoutig voedsel blijft nu eenmaal een favoriet. Gelukkig hoeft minder zoutgebruik helemaal niet te betekenen dat je eten minder lekker is. Wij leggen je uit hoe je dit doet.

Minder zout eten

Van zoute chips tot zout op je aardappelen, groenten of pasta: we zijn groot fan van zoutige maaltijden. Zout is een ontzettend belangrijk deel van je dieet, maar te veel is nooit goed, natuurlijk. Als een maaltijd echter wat flauw smaakt, proberen we dit echter al snel te verhelpen met een flinke snuf zout erover. En hoewel dat misschien helpt, zijn er vaak betere alternatieven.

Sauzen

In plaats van extra zout, kun je bijvoorbeeld werken met een zoutige saus uit de Aziatische keuken. Denk aan sojasaus, vissaus of tamari. Deze sauzen zijn veel geconcentreerder van smaak, waardoor je er minder van nodig hebt. Zo bevat je gerecht uiteindelijk minder sodium. Misschien denk je nu dat deze sauzen alleen geschikt zijn voor een avondje Aziatisch koken, maar niets is minder waar: probeer bijvoorbeeld maar eens een klein scheutje sojasaus in je roerei, of bij gekarameliseerd ui. De toegevoegde smaak in deze sauzen geeft bovendien wat extra diepte qua smaak. Da’s dus gezond genieten!

Zuur

Ook komt het regelmatig voor dat we naar het zoutstel grijpen, terwijl we helemaal geen zout missen. Huh? Ja: hoewel het soms voelt alsof een snufje zout je gerecht op smaak kan brengen, is het heel vaak zo dat we juist een ándere smaak missen. Probeer in plaats van zout maar eens een scheutje citroensap of limoensap toe te voegen. Minder zout en meer zuur kunnen je kookkunsten ook naar een hoger niveau tillen!

Lees ook: Da’s verrassend: blijkbaar werkt zout beter in bittere koffie dan suiker

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Tasty 1, 2 | Beeld: Emmy Smith