11 juli 2019

Voel jij je een beetje schuldig als je instant noodles eet? Zo maak je het gerecht voedzamer 

Het is zo makkelijk om een keer een pakje kant-en-klare noodles open te trekken wanneer je niet veel tijd hebt om te koken. Even wat heet water erbij, wachten en klaar is Kees. Je zit na zo’n maaltje vaak wel vol, maar dat voldane gevoel houdt maar even aan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de voedingswaarden – of eigenlijk het gebrek eraan. Wij geven je een aantal tips om je noodles gezonder en lekkerder te maken.

Voeg jij weleens extra ingrediënten toe aan je noodles?

Laat het zakje met kruiden voor wat het is

Het zakje waarin de kruiden voor je instant noodles zit zorgt voor smaak, maar het is ook erg zout. In plaats daarvan zou je kunnen overwegen om wat sojasaus met minder zout en sesamolie aan de noodles toe te voegen.

Voeg broccoli toe

Je keus voor instant noodles is waarschijnlijk ontstaan omdat je wat makkelijks wilde. Broccoli zelf wokken hoeft gelukkig niet lastig te zijn. Koop wat bevroren broccoli uit de supermarkt (wat al in kleine stukken is gesneden en gewassen), ontdooi, bereid snel en voeg toe aan je kant-en-klare noodles voor wat extra vitamines.

Kook een eitje

Wat ook zo gedaan is, is het koken van een eitje. Snijd in kwart en voeg toe aan je soep. Op deze manier voeg je heel makkelijk wat extra proteïne toe waardoor je ook nog eens langer vol zult zijn. Duurt het koken van een ei op de traditionele manier je te lang? Pas dan dit 1-minuut trucje voor een gepocheerd ei toe.

Voeg een speciale champignonsoort toe

De gewone champignon of kastanjechampignon kennen we wel, maar juist de wat specialere soorten smaken heerlijk in je noodles. Kies voor een shiitake of oesterzwam. Doe een beetje boter in een koekenpan, snijd de paddenstoelen in hapklare stukken en bak in 2 minuutjes gaar. Voeg daarna toe aan je kant-en-klare noodles en je noodles smaken meteen een stuk lekkerder.

Voeg wat tofu toe

Voor wat extra eiwitten en een vullend gevoel kun je ook tofu toevoegen aan je soep. Snijd de tofu in kleine blokjes en maak de noodels klaar in een pannetje. Voeg de blokjes tofu toe op het moment dat je ook het hete water toevoegt en roer. Heb je iets meer tijd? Dan is het een echte aanrader om de tofu in de ochtend te marineren als je weet dat je het ’s avonds gaat eten. Meng hiervoor wat geperste knoflook, sesamolie en eventueel wat chili in een kommetje, doe de blokjes tofu erin en laat staan tot je het nodig hebt.

Sauteer wat prei

Voor wat extra smaak zou je ook een halve prei (per persoon) in dunne ringen kunnen snijden en snel roerbakken in een pan. Voeg dit toe aan je noodles en je noodles zien er meteen kleurrijker uit en smaken lekkerder.

Meng de soep met een klein blikje mais

Een heel snelle manier om je noodles iets vullender te maken is door wat mais toe te voegen aan je noodles wanneer het bijna klaar is om te eten. De korrels worden zo wat warmer en smaken prima bij de soep.

Serveer met bijgerechten

Vind je de noodles nu echt het lekkerst zonder extra toevoegingen? Overweeg dan een aantal gezonde bijgerechtjes. Koop bijvoorbeeld wat edamame of maak een gezonde, snelle salade die je bij de soep kunt eten. 

Lees ook: 4 tips om jezelf gezonder te leren eten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Beeld: Unsplash