15 februari 2019

Zo houdt je groenten en fruit vers

Hoe vaak is het ons wel niet overkomen dat we net een bakje blauwe bessen hebben gekocht, maar dat er na twee dagen in de koelkast al schimmel op zit. Er zit niks anders op dan het fruit linea recta de kliko in te smijten. Hartstikke zonde, want je koopt het natuurlijk niet om weg te gooien! Zorg dat dit je nooit meer overkomt met deze 12 tips over hoe eten langer vers blijft.

Zo houd je vers eten ook echt vers.

1. Bessen

We kunnen niet eens tellen hoe vaak we een bakje bessen hebben gekocht dat na twee dagen al volledig beschimmeld was. Met het volgende trucje gebeurt dat niet meer: was de bessen na aankoop in een mengsel van eenderde deel azijn en tweederde deel water. Hiermee dood je eventuele schimmels. Droog de bessen wel goed af voordat je ze in de koelkast doet.

2. Bananen

Als je een tros bananen koopt, kun je deze het beste aan elkaar laten zitten. Losse bananen rijpen namelijk sneller en worden dus veel sneller bruin. Wel handig als je banaan nog heel groen is en je hem morgen al wilt eten!

3. Fruit

Leg appels altijd apart en niet tussen ander fruit in de fruitschaal. Door appels gaat ander fruit namelijk sneller rijpen, waardoor je dus sneller met rot fruit zit. Bewaar appels liever in een afgesloten zak in de koelkast.

4. Aardappelen

Aardappelen hebben juist wél baat bij het gezelschap van een appel. Een appel tussen je aardappelen zorgt ervoor dat de aardappelen minder snel zacht worden en niet gaan spruiten.

5. Avocado

Avocado’s moeten rijp worden op kamertemperatuur. Leg je ze meteen in de koelkast, dan blijven ze hard. Denk je dat de avocado perfect is? Leg hem dan in de koelkast, daar blijft hij wel even goed. Bewaar een aangesneden avocado met de pit, dan wordt hij niet zo snel bruin.

6. Champignons

Je kunt champignons beter uit het plastic bakje halen en in een papieren zak stoppen. Door het plastic worden ze namelijk sneller slijmerig.

7. Tomaten

Tomaten kun je beter niet in de koelkast bewaren. Ze verliezen daar hun smaak, wat zonde is. Je kunt ze beter gewoon in de fruitschaal bewaren.

8. Sla

Trek bij thuiskomst de zak sla open en leg er een paar vellen keukenpapier in. Het papier neemt vocht op waardoor de sla niet slap wordt. Ziet de sla er toch een beetje matig uit? Week het dan 10 tot 30 minuten in ijswater.

9. Selderij

Heb je een paar stengels bleekselderij over? Wikkel deze dan in een aluminiumfolie voordat je ze in de koelkast legt. In plastic wordt selderij namelijk snel slap en zompig.

10. Verse kruiden

Haal verse kruiden zodra je ze hebt gekocht uit de verpakking en zet ze als een bosje bloemen in een glas met water. Zo kunnen ze best even mee en het staat ook leuk in je keuken!

11. Invriezen

Zijn de kruiden toch een beetje slap geworden voordat je ze hebt kunnen opmaken, dan hoef je ze alsnog niet weg te gooien. Snijd ze fijn en duw ze in een ijsklontjesvorm. Giet er een beetje olijfolie bij en vries dit in. Je kunt de blokjes kruiden zo uit de vriezer halen en door je gerecht doen.

12. Rozijnen

Rozijnen worden droog en keihard als je ze niet goed verpakt. Doe ze daarom in een luchtdichte bak of pot. Harde rozijnen kun je weer tot leven wekken door ze te laten wellen in warm water.

Lees ook: 7 veelgemaakte fouten bij het gebruiken van de Airfryer

Wil je dit recept bewaren? Pin ‘t op Pinterest!

Bron: Elle Eten | Beeld: Pixabay