Ook als je zin hebt in sushi, pizza of Chinees

Hoewel we het heerlijk vinden om zelf in de keuken te staan en een lekker gerecht te bereiden, is het af en toe ook heel verleidelijk om iets te bestellen. Bekruipt jou altijd een schuldgevoel als je de Thuisbezorgd-app opent? Dat is helemaal niet nodig volgens diëtiste Julie Harrington. Zij geeft handige tips hoe je gezond kunt bestellen – ook als je trek hebt in pizza of sushi. 

Pizza

Een pizza hoeft niet per se ontzettend ongezond te zijn. Het hangt allemaal af van de keuzes die je maakt. Wil je een zo gezond mogelijke pizza bestellen? Ga dan voor een dunne bodem. Dat voorkomt dat je onnodig veel calorieën binnenkrijgt en hij is ook nog eens lekker knapperig. Vermijd vet beleg (zoals kaas en vlees), maar ga voor wat extra groenten. En dat hoeft helemaal niet saai of smaakloos te zijn. Olijven, uienringen en kappertjes zijn goede smaakmakers.

Sushi

Wil je sushi bestellen en toch gezond eten? Probeer dan niet te veel rolletjes te eten, zes zou voldoende moeten zijn. Combineer dit met een zeewiersalade, edamame boontjes of misosoep voor wat extra groenten. Let ook op welke soort vis je kiest in de sushi. tonijn en zalm zijn de gezondste keuzes, deze bevatten namelijk veel omega 3-vetzuren. Sauzen en gefrituurde rolletjes kun je beter vermijden.

Sushibowl

Een andere goede optie is de sushibowl. Vaak kun je de helft van de sushirijst vervangen door salade of quinoa. Daarnaast kun je voor veel groenten kiezen, zoals wortel, edamame, rettich en wakame. Dat noemen we verantwoord genieten!

Chinees

Je kunt ook gewoon bij de Chinees bestellen als je een keer gezond wilt bestellen. Helaas moet je de babi pangang even skippen, maar gegrild of gebakken vlees en veel groenten mogen wél gewoon. Ook kun je gewoon gerechten met saus bestellen, maar vraag dan of de saus apart in een bakje mag. Op die manier kun je zelf bepalen hoeveel je ervan eet. Tot slot is zilverrijst een betere optie dan witte rijst.

Indiaas

Heb je zin in Indiaas eten? Dan is curry vaak een goede optie. Die kun je ook heel ongezond maken, maar met een basis van kruiden, veel groenten, linzen en zilvervliesrijst zit je goed. Basmatirijst is vanwege de krachtige smaak ook een goede optie.

Mexicaans

Kip en groenten zijn ook in de Mexicaanse keuken de beste keuze. Combineer deze met volkoren tortillas voor de fajita’s en burrito’s en je zit helemaal goed. Gefrituurde dingen als nacho’s kun je dan weer beter niet bestellen. Bestel ook hier de zure room en kaas apart, zodat je kunt doseren.

Thais

Bestel in plaats van een groot gerecht meerdere kleine voorgerechten. Er staan veel groenten en kipgerechten op de Thaise menukaart, waardoor je een hele gezonde maaltijd kunt samenstellen. Maar: satésaus apart!

Meer dan genoeg opties om gezond te bestellen en tóch te genieten. Maar vergeet vooral ook niet om af en toe te genieten, eens in de zoveel tijd kan een flinke cheat day echt geen kwaad.

Lees ook: Deze 3 groenten kunnen helpen tegen een hoge bloeddruk

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Woman’s Health | Beeld: Pexels