Deze groenten hebben een positief effect op je gezondheid

Dat bepaalde groenten kunnen helpen tegen een hoge bloeddruk is nieuw voor ons. Toch zijn er drie soorten die kunnen helpen de bloeddruk te verlagen, zo hebben Nederlandse wetenschappers onderzocht. Misschien eet je deze groenten al regelmatig, en anders is het een goed idee om ze eens op het menu te zetten. 

Bloeddruk en groenten

Nederlandse wetenschappers van de Universiteit van Maastricht hebben onderzocht welke groenten kunnen helpen tegen een hoge bloeddruk. Het klinkt misschien gek, maar het blijkt dat groenten daadwerkelijk kunnen helpen om je bloeddruk te verlagen. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat er drie groenten zijn die dit effect hebben, namelijk spinazie, rucola en rode bieten. Deze vitaminebommetjes kunnen binnen vijf uur de bloeddruk verlagen. Maar hoe kan dat eigenlijk?

Nitraat

Het zit ‘m hoogstwaarschijnlijk in het stofje nitraat. Dit wordt via verschillende omwegen in je lichaam omgezet in stikstofmonoxide. Er wordt aangenomen dat dit een positief effect heeft op je spieren en bloedvaten – en dus ook op je bloeddruk. Om diezelfde reden drinken sporters bijvoorbeeld vaak bietensap. Nitraat zit in principe in alle groenten, maar vooral groene bladgroenten barsten ervan. Zelfs als je al medicijnen gebruikt om je bloeddruk te verlagen, is het nog een goed idee om eens vaker spinazie, rucola en/of rode bieten te eten. “Het lijkt erop dat de vitamines, vezels en andere stoffen die in groenten zitten het positieve effect van nitraat bevorderen”, legt hoofdonderzoeker Lex Verdijk uit. Hij ziet de groenten dan ook als een goede aanvulling op bloeddrukmedicatie.

Hoe vaak?

Hoe vaak moet je de groenten op het menu zetten voor een gewenst effect? Dat verschilt per persoon. Over het algemeen is het volgens Verdijk goed om minstens vier keer per week 100 tot 200 gram (rauwe) nitraatrijke groenten te eten. Zie je dat niet helemaal zitten? Je kunt het ook verwerken in een smoothie bijvoorbeeld. “Het lijkt er ook op dat het vooral een gunstig effect heeft als je de groenten regelmatig eet. Als je ze niet meer eet, ebben de effecten snel weg, net als met bloeddrukmedicatie.” Let er wel op dat er bij de bereiding altijd wat nitraat verloren gaat.

Andere opties

Lukt het niet om vier keer per week nitraatrijke groente te eten? Je zou dit één of twee keer per week kunnen vervangen door een geconcentreerd bietensapje. Daar zit ongeveer evenveel nitraat in in als in een halve liter gewone bietensap. Maar pas op, dit soort geconcentreerde sapjes moet je niet elke dag nuttigen. Van alle groenten heeft rucola de hoogste nitraatwaarde per honderd gram. Maar naast rucola, spinazie en rode bieten, zijn deze groenten ook een goede optie:

  • Andijvie
  • Alle varianten van sla
  • Bleekselderij
  • Chinese kool
  • Koolrabi
  • Raapstelen
  • Paksoi
  • Snijbiet
  • Spitskool
  • Venkel
  • Waterkers

Ook lekker: Recept: romige spinaziesoep met knapperige croutons

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: Pexels