Houd rekening met deze dingen als je koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt eet

We zien de koolhydraatarme of koolhydraatbeperkte diëten steeds vaker voorbij komen. Mensen die dit dieet volgen, eten zo min mogelijk koolhydraten. Hierdoor onderdruk je het hongergevoel en kan je in korte tijd veel gewicht verliezen. De diverse diëten gaan gepaard met verschillende gezondheidsvoordelen. De Amerikaanse National Lipid Association besloot daarom om een analyse te maken van alle onderzoeken.

Het is belangrijk om op deze vijf punten te letten wanneer je koolhydraatarm of beperkt dieet

Effecten

Onderzoekers bekeken de gezondheidseffecten van een zeer koolhydraatarm (bv. het ketogeen dieet) en van een koolhydraatbeperkt dieet. In het eerste dieet werden 20 tot 50 gram koolhydraten per dag gegeten en bij het beperkte dieet aten mensen 38 tot 97 gram koolhydraten per dag.

Afvallen

Mensen die in een korte periode veel gewicht willen verliezen, hebben volgens de onderzoekers het meeste baat bij een ketogeen of koolhydraatbeperkt dieet. In zes maanden tijd verlies je met deze twee diëten het meeste gewicht in vergelijking met andere diëten. Houd je het diëten over het algemeen goed vol, maar kan je sommige koolhydraten echt niet weerstaan? Wees niet getreurd. Andere diëten blijken na die zes maanden net zo effectief te zijn wat betreft gewichtverlies. 

Diabetespatiënten

Mensen die kampen met diabetes type 1 of 2 hebben veel baat bij het volgen van een koolhydraatarm of -beperkt dieet. Het hongergevoel wordt dankzij dit dieet onderdrukt waardoor het triglyceridengehalte en de bloedglucosegehalte worden verlaagd. Het is door een goed dieet te volgen voor diabetespatiënten zelfs mogelijk om de medicatie aan te passen.

Nadelen

Er zitten wat ogen en haken aan koolhydraatarm of beperkt diëten. Voor mensen met een hoog cholesterol kunnen deze diëten goed uit pakken. Echter waarschuwen de Amerikaanse onderzoekers wel dat het juiste effect niet altijd behaald kunnen worden. Dit heeft te maken met een hogere inname van verzadigd vet dat gepaard gaat met het dieet. De waarden van het LDL-cholesterol kunnen hierdoor oplopen. Mensen die het cholesterolgehalte willen verlagen, doen er goed aan om zich aan het koolhydraatbeperkte dieet te houden en koolhydraten niet volledig te schrappen.

Koolhydraat beperkt dieet

Koolhydraten volledig schrappen uit een dieet is volgens de onderzoekers niet te beste keuze. Door nog wel iets meer koolhydraten te eten, zo’n 98 tot 168 gram per dag, zijn er verbeteringen te zien in triglyceriden- en LDL-cholesterolgehaltes. Patiënten met ernstige cholesterolaandoeningen als hypertriglyceridemie en hypercholesterolemie worden afgeraden om een ketogeen dieet te volgen.

Lees ook: Koolhydraatarme taco-tomaten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Reuters, Margriet | Beeld: Pxhere