Bij dit dieet hoef je de chocolade en rode wijn niet te laten staan

Fans van zangeres Adele stonden versteld toen ze zagen hoe de kilo’s er bij haar vanaf vlogen. Naar verluidt had de Hello-zangeres dit allemaal te danken aan het sirtfood-dieet, dat sindsdien populairder is dan ooit. Maar wat houdt het precies in? En wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet? We zetten het op een rijtje.

Sirtfood-dieetplan

Het idee achter het dieet is om voeding te eten die rijk is aan sirtuïnes. Dit is een bepaalde groep eiwitten. Volgens de voedingsdeskundigen achter het dieet helpen deze eiwitten het lichaam om vet te verbanden en juist makkelijker spieren op te bouwen. Je lichaam zou daardoor sneller in een soort ‘afslankmodus’ komen. Voorbeelden van zulke ‘sirtfoods’ zijn rode uien, bosbessen, boerenkool, walnoten, peterselie, olijfolie, groene thee, koffie, cacao en rode wijn. Terwijl je bij veel diëten die laatste drie uit moet bannen, zijn ze hier juist een onderdeel van je eetplan!

Verschillende fasen

Helaas betekent dit niet dat je ongelimiteerd chocolade kunt eten of wijn achterover moet slaan om wat kilo’s te verliezen. Het dieet begint juist met een aantal dagen waarin je erg weinig calorieën eet: maximaal 1000 in de eerste drie dagen en maximaal 1500 in de dagen daarna. Er zullen vooral lichte maaltijden en gezonde sapjes bij komen kijken. Daarna bouw je weer op naar meerdere maaltijden per dag, maar je blijft voeding eten die rijk is aan sirtuïnes.

Aanrader?

Het Sirtfood-dieet kent een grote schare fans. Niet alleen Adele zou haar nieuwe figuur eraan te danken hebben, op het internet gaan heel wat succesverhalen rond. Veel mensen geven aan dat de maaltijden makkelijk te bereiden zijn en dat de honger tijdens de eerste fasen wel meevalt. Het dieet is daarom een aantal jaren al erg populair.

Kritiek

Maar let op, niet iedereen is laaiend enthousiast. Veel voedingsdeskundigen en diëtisten raden het dieet af, omdat de eerste week de calorie-inname té beperkt is. Natuurlijk val je daardoor af. Het lijkt echter wel veel op een ‘crashdieet’ en de kans is groot dat de kilo’s zich zo weer opstapelen zodra je stopt met het volgen van het dieet. Leven op 1000 kcal per dag is simpelweg niet gezond voor je lichaam. Het kan daarentegen geen kwaad om bepaalde (bewerkte) producten te vervangen door ‘sirtfoods’. Fruit, bonen, groenten, kruiden en noten staan aan de basis van het Sirtfood-dieet en we hoeven je vast geen twee keer te vertellen dat deze wonderen doen voor je gezondheid. Sirtfood-maaltijden bereiden, gevarieerd en voldoende blijven eten zou zomaar eens kunnen helpen om je op lange termijn fitter te voelen.

Inspiratie nodig? Het Instagramaccount @thesirtfooddiet deelt met regelmaat gezonde recepten.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door The Sirtfood Diet (@thesirtfooddiet)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door The Sirtfood Diet (@thesirtfooddiet)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door The Sirtfood Diet (@thesirtfooddiet)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door The Sirtfood Diet (@thesirtfooddiet)

Lees ook: Dit is wat een glutenvrij dieet met je lichaam kan doen

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Glamour, AD | Beeld: Pexels