Zoete rozijnen zijn voor veel mensen een geliefde snack

Misschien snoepte je als kind al vaak rozijntjes uit een klein kartonnen doosje. Maar ook onder volwassenen zijn de gedroogde vruchtjes enorm geliefd. Of de gedroogde druiven nu gezond zijn (het is immers fruit) of dat ze meer als snoep moeten worden gezien (ze zijn immers rijk aan suiker), daarover is niet iedereen het eens. Voedingsdeskundige Jessica Bippen legt uit hoe het zit met de voedingswaarde van rozijnen.

Gedroogde druiven

Rozijnen zijn bewerkte en (zon)gedroogde druiven. Hoewel de kleine ‘snoepjes’ helemaal niet meer op druiven lijken, hebben ze nog wel de goede eigenschappen van het fruit. “Veel mensen beseffen daarom niet dat ze dezelfde gezondheidsvoordelen hebben als druiven”, vertelt Bippen aan Well + Good. Rozijnen bevatten voornamelijk veel minder water. “Daardoor zijn de voedingsstoffen in rozijnen meer geconcentreerd. Maar wees je er ook van bewust dat de suikers ook hoger geconcentreerd zijn in rozijnen.” Sommige fabrikanten voegen ook extra suiker toe aan rozijnen, al is dit in Nederland niet vaak het geval.

Gezonde voedingsstoffen

Laten we nog even terugkomen op de hoge concentratie voedingsstoffen. Want wat voor goeds zit er precies in rozijnen? Volgens Bippen zijn rozijnen een goede manier om ijzer binnen te krijgen. IJzer wordt het best opgenomen in combinatie met vitamine C, en laat rozijnen nu net beide stoffen bevatten. Voldoende ijzer binnenkrijgen is onder andere belangrijk voor een goede bloedsomloop en daarmee gezonde hart- en bloedvaten. Ook bevatten rozijnen calcium, een voedingsstof die natuurlijk bekend staat omdat je er sterke botten en tanden van krijgt. Calcium is tevens goed voor je spierfunctie. Nog een leuk extraatje: rozijnen zijn rijk aan vezels. Vezels zijn goed voor de stoelgang en kunnen ontstekingen helpen verminderen. “Ik zou rozijnen niet gebruiken als je voornaamste bron van vezels, maar het is een fijne bijkomstigheid”, zegt Bippen.

Antioxidanten

En bij de gezonde voedingsstoffen houdt het nog niet op. Ook zitten rozijnen boordevol antioxidanten. “Net als druiven zijn rozijnen een goede bron van antioxidanten. Ze bevatten veel polyfenolen.” Deze polyfenolen zijn goed voor de gezondheid van je hersenen en zouden zelfs kunnen beschermen tegen Alzheimer. Daarnaast vechten polyfenolen tegen vrije radicalen in het lichaam, waardoor ze ontstekingen kunnen verminderen.

Hoog suikergehalte

Al met al klinken rozijnen dus als een behoorlijk verantwoord tussendoortje voor jong en oud. Hoe zit het dan met het hoge suikergehalte in de rozijntjes? Volgens Bippen hoeft dit geen probleem te zijn, als je maar geen grote hoeveelheden eet. “Ik zou aanraden om een handjevol rozijnen per keer te eten.” Nog beter: combineer de rozijnen met andere gezonde voedingsmiddelen zoals noten. “De eiwitten en vet in noten zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Ook krijg je op deze manier een goed vullende snack.” Controleer natuurlijk ook even het etiket van de rozijntjes om er zeker van te zijn dat er geen extra suiker is toegevoegd. Zo niet, dan kun je met een gerust hart rozijntjes snoepen.

Trek gekregen? Probeer eens onze gezonde havermoutcake!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Well + Good | Beeld: Pexels