18 februari 2019

De rodekool heeft veel gezondheidsvoordelen

Hollandser dan een stamppot wordt het niet in de Nederlandse keuken. Stamppot boerenkool, stamppot hutspot, stamppot andijvie. We kennen stamppot in tig soorten en maten, zo ook de versie met rodekool. En die laatste mag je best met regelmaat eten, want rodekool kent veel gezondheidsvoordelen.

Staat rodekool bij jou niet zo vaak op het menu? Dan geven we je zeven redenen om het toch wat vaker te eten:

1. Vol goede stoffen

In rodekool vind je veel voedingsstoffen terug. Zo is het rijk aan vezels, calcium en ijzer. Ook bevat het een goede dosis vitamine A, vitamine B en vitamine C.

2. Het kan kanker tegengaan

Laten we een ingewikkeld verhaal kort houden: rodekool kan kanker tegengaan. Dit komt door de antioxidanten in de kool. Deze verminderen het effect van vrije radicalen, oftewel: agressieve stoffen die cellen en weefsel kunnen beschadigen. Deze vrije radicalen kunnen ziektes zoals hartziektes en kanker veroorzaken.

3. Goed voor je ogen

Niet alleen het eten van worteltjes kan goed zijn voor je ogen, maar ook rodekool. De groente is rijk aan vitamine A: een portie rodekool zorgt ervoor dat je 30 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A binnenkrijgt. De vitamine zorgt ervoor dat je zicht scherp blijft en je ogen hebben het nodig om gezond te blijven.

4. Gewichtsverlies

Wanneer je probeert af te vallen, draait het er allemaal om dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt. Je moet natuurlijk wel blijven eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom past rodekool goed thuis in een gezond dieet. Het bevat veel voedingsstoffen, maar bevat maar weinig calorieën.

5. Kan maagzweren tegengaan

Rodekool bevat een goede hoeveelheid glutamine, dit is een bepaald soort aminozuur. Dit aminozuur kan maagzweren verminderen. Het effect van aminozuur is het sterkst wanneer je het binnenkrijgt in sapvorm. Je zou bijvoorbeeld een sapje kunnen maken van rodekool en appels.

6. Goed voor het immuunsysteem

Wat zeiden je ouders vroeger als je niet zo fit was? Precies, je moest meer vitamine C binnenkrijgen. Deze vitamine vind je ook terug in rode kool. Vitamine C is een antioxidant die het immuunsysteem ondersteunt. Het stimuleert ook de werking van de witte bloedcellen en deze zorgen er op hun beurt weer voor dat slechte stoffen niet in je immuunsysteem komen.

7. Boost het metabolisme

Naast vitamine C en A bevat rodekool ook vitamine B, wat essentieel is voor je metabolisme. Krijg je te weinig vitamine B binnen? Dan lijdt je hele lichaam eronder, aangezien je metabolisme ervoor zorgt dat je energie krijgt.

Lees ook: 4x Waarom het zo belangrijk is om genoeg vezels te eten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Natural Food Series | Beeld: Pexels