Gezond blijven? Probeer dit dieet dan eens

Vergeet intermittent fasting, het paleodieet en het ketodieet, vandaag stellen we je voor aan het regenboogdieet. “Om gezond te blijven moet je de regenboog eten”, hoor je diëtisten vaak zeggen. Wat ze daarmee precies bedoelen en welke voordelen zo’n kleurrijk dieet heeft, leggen we je uit. 

Gezonde voedingsstoffen

Bij het regenboogdieet is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk soorten groenten en fruit moet eten. We weten natuurlijk allemaal dat dit heel gezond is, maar variatie is minstens zo belangrijk. Plantaardig voedsel bevat namelijk fytonutriënten, dit zijn de gezonde stoffen in groente en fruit. Daarnaast dragen ze bij aan de verschillende kleuren, geuren en smaken. Al die soorten groenten en fruit hebben dus ook verschillende gezonde fytonutriënten, hierdoor is er zoveel variatie in kleuren. Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer verschillende kleuren je eet, hoe meer gezonde voedingsstoffen je binnenkrijgt. Het regenboogdieet zorgt daarmee voor een gezond lichaam.

Verschillende kleuren

Iedere kleur heeft dus zijn eigen gezonde eigenschappen. Ga je het regenboogdieet volgen? Zorg er dan voor dat je van alle zeven kleuren voldoende binnenkrijgt en dat je veel afwisselt. Naast groente en fruit kun je ook fytonutriënten halen uit noten, zaden, bonen, granen, kruiden en thee. Welke kleur je moet eten voor welke voedingsstof? Dat zetten we per kleur op een rijtje.

Rood

In rode producten zitten veel gezonde antioxidanten en vitamines A en B. Rode voeding vermindert onder meer het risico op prostaatkanker, beschermt je tegen hartziekten, verlaagt de bloeddruk en beschermt je huid tegen de effecten van de zon.

Rode voeding: appels, tomaten, bieten, watermeloen, radijs, kersen en granaatappel. 

Oranje en geel

Oranje en geel eten beschermen je zenuwstelsel, verbeteren je ogen en kunnen hartziekten voorkomen. Ook spelen ze een grote rol in een gezonde huid, het versterken van je botten en de opbouw van je immuunsysteem.

Oranje en gele voeding: wortels, pompoen, zoete aardappel, sinaasappel, mango, peer en ananas.

Groen

Groen staat er natuurlijk om bekend dat het gezond is, maar wat doet het precies? Groene groenten en fruit beschermen de gezondheid van je ogen. Het is goed voor zwangere vrouwen, omdat het risico’s bij de geboorte verminderd. Ook beschermen groene producten je tegen kanker, een hoog cholesterolgehalte en draagt het bij aan je spijsvertering en immuunsysteem.

Groene voeding: spinazie, broccoli, avocado, limoen en kiwi. 

Blauw en paars

Ook blauwe en paarse etenswaren beschermen je tegen hartziekten, beroertes en kanker. Ook is deze kleur belangrijk voor je geheugen en zorgen ze ervoor dat je gezond ouder wordt.

Blauwe en paarse voeding: aubergines, paarse kool, blauwe bessen, bramen, druiven en vijgen. 

Wit

Tot slot de witte voeding. Witte groente en fruit bevat voedingsstoffen om je cholesterol op peil te houden en je hoge bloeddruk te verlagen. Ook boost het je immuunsysteem en beschermt het tegen kanker.

Witte voeding: ui, champignon, banaan en peer. 

Ook lekker: 12 eiwitrijke snacks voor een langdurig verzadigd gevoel

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Freshhh | Beeld: iStock