Eet jij mosselen?

Mosselen hebben ons hart gestolen. De schelpdieren zijn met hun krachtige zilte, fris-zoete smaak de perfecte toevoeging aan een gerecht. Maar wist je dat mosselen ook heel gezond zijn? Ze bevatten namelijk een hoop vitaminen en mineralen die ons lichaam nodig heeft. Daarom zetten we de mossel in zijn welverdiende spotlight!

1. Meer ijzer dan rundvlees

Als je een vleesvervanger zoekt die nog meer ijzer bevat dan een stukje rundvlees, dan zijn mosselen zeker een goed idee. Met 100 gram mosselen krijg je namelijk een hele hoop ijzer binnen. En hier wordt je lichaam heel blij van. Ter vergelijking: rundvlees bevat 2,6 mg ijzer per 100 gram. Mosselen zijn goed voor 6,7 mg ijzer per 100 gram.

2. Boordevol jodium

Dit ligt misschien een beetje voor de hand, aangezien alles wat uit de zoute zee komt vol zit met jodium. Toch bevatten mosselen veel meer jodium dan andere vissoorten. Wanneer je een jodiumtekort hebt, dan wordt vaak ook geadviseerd om deze schelpdieren te eten. Met een kilo gekookte mosselen – je rekent een kilo per persoon voor consumptie – kom je zeker aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

3. Rijk aan calcium

Calcium haal je niet alleen uit zuivel, maar ook uit mosselen. Het is zelfs beter dan vlees en vette vissoorten, zoals zalm en haring. Calcium heeft je lichaam hard nodig, want dit zorgt ervoor dat je botten sterk zijn, je spier- en zenuwstelsel goed functioneren en het speelt zelfs een rol in je hormoonstofwisseling.

4. Ontzettend veelzijdig

Mosselen zijn weekdieren, waardoor je ze dus rauw of gekookt kunt eten. Het schijnt zelfs dat een rauwe mossel lekkerder is dan een oester. Door de zilte smaak gaan de schelpdieren heerlijk in een risotto, maar ook in een pan gevuld met groente en kaas. Een ware traktatie!

5. Mosselseizoen

Wil jij gezond eten, maar weet je niet wat? Het mosselseizoen loopt van juli tot april. Een lange periode waarin jij de smakelijke schelpdieren kunt kopen. Mooi handig!

Lees ook: Is haring gezond? We zetten de gezondheidsvoordelen op een rijtje

Wil je dit recept bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Margriet, Flair | Beeld: Unsplash, Nicolay Smeh