Deze etenswaren kalmeren je darmen

Stress, een virus of te veel vet eten kunnen zorgen voor overactieve darmen, met als gevolg een paar sprintjes naar het toilet. Dit is niet bepaald een pretje, dus we willen er zo snel mogelijk weer van af komen. Vermijd in ieder geval melkproducten, vet en suikerrijk eten en alcohol in dit geval. Hieronder lees je wat je wél kunt eten.

Niemand vindt overactieve darmen prettig.

1. Bananen

Bananen zijn goed voor je buik omdat ze je maag niet irriteren. Ook zit het fruit vol vezels waardoor je stoelgang weer normaal wordt en je sneller herstelt van diarree. Ook vermindert de vitamine B6 je opgezwollen buik en het ontspant je spieren.

2. Wit brood

Bij diarree en misselijkheid wordt vaak wit brood of zoute crackertjes aangeraden. Ook bij misselijkheid is een stukje wit brood handig, omdat een lege maag juist voor meer misselijkheid kan zorgen door het brandende maagzuur. Bij diarree werkt wit brood goed omdat er weinig vezels, eiwitten en vet in zit. Het vult je maag maar vertraagt je verteringsproces waardoor je stoelgang dikker zal worden.

3. Eieren

Als je gedurende een langere tijd last hebt van je darmen, kun je je al snel slapjes voelen. Om toch krachten te behouden, is het goed om iets met eiwitten te eten. Vlees is meestal niet de beste optie, omdat het je misselijk kan maken. Daarom wordt aangeraden om voor een lichtere vorm van eiwitten te kiezen en eieren te eten. Een gekookt eitje of roerei met een beetje olie maakt een goed maaltje als je je niet goed voelt.

4. Havermout

In havermout zitten fermenteerbare vezels, die oplossen in water. Daardoor wordt het voedsel snel verteerd maar neem je toch veel voedingstoffen op. Hierdoor krijg je energie om tegen het eventuele virus te vechten. Ook zitten er eiwitten in havermout die je immuunsysteem oppeppen. Maak de havermout met schoon water of haver- of amandelmelk en kook het lang genoeg om het week te maken zodat het goed verteert. Gebruik geen koemelk, omdat dit juist kan irriteren. Ook als je juist verstopt zit is havermout een goed begin van de dag om je stoelgang een handje te helpen.

5. Tomaten

Tomaten zijn prebiotisch, net als volkoren granen, noten en zaden. Dit stofje bevordert de immuniteit van je darmen waardoor je minder snel diarree krijgt.

Lees wat je nog meer kunt eten als je last hebt van je buik op de volgende pagina.

Pagina 1/2