Bang voor koolhydraten? Welnee, koolhydraten zijn juist heel belangrijk!

‘Goede’ koolhydraten

‘Goede’ koolhydraten worden ook wel trage of langzame koolhydraten genoemd. Ze geven je een langere tijd een verzadigd gevoel en geven je lichaam energie. Langzame koolhydraten zitten voornamelijk in onbewerkt eten zoals zilvervliesrijst, havermout, appels, zoete aardappelen, volkoren brood en andere volkoren producten. Deze producten bevatten veel vezels, mineralen en eiwitten. Voor onbewerkt eten kun je de volgende vuistregel hanteren: staan er meer dan vijf ingrediënten op de ingrediëntenlijst, dan kun je er vanuit gaan dat het product niet onbewerkt is.

‘Slechte’ koolhydraten

‘Slechte’ koolhydraten worden ook wel snelle koolhydraten genoemd en leveren eigenlijk loze calorieën aan je lichaam. Ze laten de bloedsuikerspiegel pieken en ook snel weer dalen, waarna je een leeg gevoel krijgt en behoefte hebt aan meer eten. Snelle koolhydraten worden voornamelijk gevonden in bewerkte producten met veel suikers. Cruesli is een voorbeeld van een granenproduct met veel koolhydraten en veel suikers. Je lichaam heeft hier niet zoveel aan: je kunt beter een portie havermout eten om dezelfde hoeveelheid vezels, mineralen en vitaminen binnen te krijgen zonder een overdaad aan suiker.

Pagina 2/2

Lees ook: Dit is de top 10 van meest gezonde fruitsoorten

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Cosmopolitan | Beeld: Public Domain Pictures