Schep nog maar een portie pasta op je bord

Tegenwoordig is het een trend om zo min mogelijk koolhydraten binnen te krijgen; menig dieet is gestoeld op het begrip dat koolhydraten slecht voor je zijn. Maar is dit eigenlijk wel waar? Of zijn koolhydraten zo slecht nog niet?

Gelukkig: je kunt best nog eens een broodje eten.

Koolhydraatarm

Wanneer je koolhydraten eet wordt er door je spieren en organen glucose uit de koolhydraten opgenomen. De glucose die overblijft wordt opgeslagen in de vorm van lichaamsvet. Mensen schrappen daarom ook vaak als eerste de koolhydraten: ze denken dat ze hiermee minder of geen vet op zullen slaan. In eerste instantie lijken de resultaten van een koolhydraatarm dieet veelbelovend: in de eerste week val je kilo’s af en zie je je buik platter worden. Maar toch stagneert het proces na een week of twee.

Energiebalans

Dit komt simpelweg door het feit dat het bij afvallen niet draait om de koolhydraten, maar om de energiebalans. Wil je afvallen, dan moet je meer calorieën verbruiken dan je binnenkrijgt. Omdat koolhydraten over het algemeen veel calorieën leveren, worden deze vaak geschrapt. Maar in deze gevallen komt het afvallen niet door het laten staan van koolhydraten, maar door een verlaagde calorie-inname.

Tekorten

En dat maakt eigenlijk dat het niet zo veel nut heeft om de koolhydraten links te laten liggen: als je totale calorie-inname te hoog ligt, zul je geen gram afvallen. Daarnaast is een koolhydraatarm dieet op lange termijn zelfs gevaarlijk: er ontstaat bij een voedingspatroon zonder graanproducten na lange tijd een tekort aan vezels, vitamines en mineralen. Ook zijn koolhydraten een belangrijke bron van energie. Genoeg redenen om nog wel graanproducten in je dieet op te nemen dus. Wil je echter wel gezond en verantwoord blijven eten, dan is het belangrijk dat je ‘goede’ in plaats van ‘slechte’ koolhydraten binnenkrijgt.

Wat het verschil is tussen deze twee vormen lees je op de volgende pagina!

Pagina 1/2