Het zit anders dan je denkt

Wanneer drink jij je eerste kop koffie van de dag: zodra je wakker bent of pas als je begint met werken? Iedere koffieliefhebber heeft zo zijn eigen ritueel. Maarre, we hebben slecht nieuws voor de mensen die koffie drinken om zo een beetje ‘wakker te worden’. Koffie schijnt hier namelijk helemaal niet bij te helpen.

Stresshormoon

De cafeïne die in koffie zit, heeft een grote invloed op ons lichaam. Zo stimuleert cafeïne je bijnieren, de plek waar het stresshormoon cortisol wordt vrijgegeven. Na een paar minuten gaat de cafeïne zijn werk doen en komt er cortisol vrij in je lichaam. 15 tot 20 minuten later kom je lichaam in een soort ‘overlevingsmodus’, een verhoogde staat van bewustzijn. Hierdoor voel je vaak extra energie en focus na een kop koffie. Echter blijkt dat dit energieke gevoel niet door de koffie wordt veroorzaakt, maar door je lichaam zelf. Nadat je wakker wordt, geeft je lichaam je zelf de eerste paar uur na ontwaking een energieboost. Je kunt daarom beter na deze paar uur, dus tussen 10:00 en 12:00, een kop coffee drinken om je energielevel weer op te krikken.

Tijdstip

Voor veel mensen is koffie een gewoonte. Ze drinken het dan ook vaak op vaste tijdstippen. Daar is op zich niks verkeerds aan, maar is het ook het beste als we kijken naar de productiviteit? De meeste mensen zijn ‘s ochtends het meest productief. Het is dus logisch om je kop koffie uit te stellen totdat je energieniveau wel een boost kan gebruiken. Volgens onderzoekers is dit waarschijnlijk tussen 10.00 en 11.30 uur en tussen 14.00 en 17.00 uur. Rond deze tijdstippen daalt het natuurlijke niveau van cortisol in ons lichaam. Na zo’n 2,5 uur begint het energie-bevorderende effect van cafeïne weer af te nemen. Het beste is dus om je koffiemomenten over de dag te verspreiden. Maar vooral: geniet van je koffie en drink het wanneer jij er zin in en behoefte aan hebt.

Lees ook: 7x de lekkerste koeken voor bij de koffie of thee

Dit recept bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Margriet | Beeld: Pexels