Een paar kleine aanpassingen kunnen al veel doen

We starten de dag graag met een kopje koffie om wakker te worden. Gedurende de rest van de dag gaat een beetje extra cafeïne er ook wel in. Een kop koffie heeft op zichzelf al tal van voordelen, maar het is niet altijd bevorderlijk als je probeert af te vallen. Helemaal niet als je het graag drinkt met melk en suiker. Toch is het mogelijk om af te vallen terwijl je geniet van een kopje koffie. Deze tien koffie-hacks helpen je volgens diëtisten bij gewichtsverlies.

1. Koffie in de ochtend 

Hoe verleidelijk het ook is, het is beter om ’s ochtends niet meteen een kopje koffie te drinken. Het komt je hongergevoel de rest van de dag namelijk niet ten goede. Daardoor kan het zijn dat je een maaltijd, zoals het ontbijt, overslaat. Niet handig, want dat kan er later op de dag toe leiden dat je juist veel gaat eten. 

2. Hoeveelheid suiker beperken 

Het zal je vast niet verbazen als we zeggen dat toegevoegde suikers aan je koffie niet goed voor je zijn. Koffiemelk, suiker, zoetstof of karamelsiroop, probeer het zoveel mogelijk te beperken. Vrouwen zouden hun toegevoegde suikerinname moeten beperkten tot 25 gram per dag, terwijl mannen niet meer dan 36 gram zouden moeten consumeren. Wil je toch wat extra smaak aan je koffie toevoegen, zonder veel extra calorieën? Kies dan voor vanille-extract, kaneel, nootmuskaat, gedroogde lavendel of pepermunt-extract. Wees hier echter wel spaarzaam mee. 

3. Koffiemelk vervangen  

Wanneer je meerdere koppen koffie per dag drinkt mét koffiemelk, dan krijg je veel verzadigd vet binnen. Een eetlepel standaard koffiemelk bevat al dertig calorieën en twee gram verzadigd vet. Vervang de koffiemelk daarom door volle melk of ongezoete plantaardige melk, zoals amandelmelk. Die laatste bevat slechts twee calorieën per eetlepel. 

4. Vermijd zoetstoffen

Hoewel ze geen calorieën bevatten, is het beter om kunstmatige zoetstoffen te vermijden. Het vervangen van suikers door zoetstoffen lijkt zelf helemaal geen effect te hebben op gewichtsverlies, blijkt uit onderzoek. Over het algemeen kun je dus net zo goed ‘gewone’ suiker eten. Alhoewel het voor gewichtsverlies natuurlijk beter is om helemaal geen suikers te nuttigen. 

5. Natuurlijke zoetstoffen

Natuurlijke zoetstoffen als honing of ahornsiroop lijken misschien gezonder, maar ook door deze zoetigheden kunnen de calorieën snel oplopen. Het is inderdaad een minder bewerkte vorm van suiker, waardoor het gunstiger is. Maar uiteindelijk komt het in je lichaam op hetzelfde neer en is het geen caloriearme optie. Honing in een kop koffie telt nog steeds als toegevoegde suikers, dus nuttig ze met mate.

Op de volgende pagina vind je nog vijf handig koffie-hacks.

Pagina 1/2