Dit wisten we nog niet!

Koffie behoort samen met water en frisdrank tot de populairste drankjes op aarde. Veel mensen weten dat het bomvol antioxidanten zit, waardoor een kleine hoeveelheid een positief effect op je gezondheid heeft. Er gaan echter ook meerdere verhalen over het drankje rond waar niks van klopt. Wij zetten vier fabels over het bakkie pleur voor je op een rij.

Eerste drankje van de dag

Elke dag zijn er enorm veel mensen die hun bed uit rollen en meteen een bakje zwart goud voor zichzelf zetten. Er wordt vaak gezegd dat het de perfecte start voor je dag is. De cafeïne zorgt voor extra energie én veel mensen zeggen dat ze goed naar het toilet kunnen na een bakkie pleur. Wat weten we verder eigenlijk over dit drankje? En vooral: wat niet? Er worden veel beweringen over koffie gedaan die simpelweg niet waar zijn. Hieronder lichten we ze kort toe.

Fabel 1: espresso is veel sterker dan filterkoffie

In elk shot espresso (30 gram) zit gemiddeld 63 milligram cafeïne. In gewone filterkoffie ligt die hoeveelheid een stuk lager: 12 tot 16 milligram per 30 gram. Toch zit er uiteindelijk meer cafeïne in een kop filterkoffie dan in een shot espresso, simpelweg omdat een kop filterkoffie een grotere hoeveelheid is. Kies je voor een klein kopje filterkoffie waar 180 gram koffie voor nodig is, dan zit daar al 72 milligram cafeïne in. Dat is dus meer dan in een shot espresso!

Fabel 2: koffie zorgt ervoor dat je uitdroogt

Er zit een kleine kern van waarheid in deze fabel, omdat koffie een licht urineafdrijvende werking heeft. De hoeveelheid water die in elk bakkie leut zit, zorgt er echter voor dat die werking te verwaarlozen is. Er is zelfs onderzoek naar gedaan bij mensen die elke dag koffie drinken. Op het moment dat zij er ineens veel meer van gingen drinken, veranderde er niets aan de vochtniveaus in hun lichaam.

Fabel 3: eten waar koffie-extract in zit, heeft minder effect dan het drankje zelf

Eet je na het diner een toetje met een koffiesmaakje, dan merk je daar niet zoveel van. Staat er echter daadwerkelijk koffie-extract op de ingrediëntenlijst, dan kun je er wel degelijk eventjes wakker van liggen. Er zit dan namelijk behoorlijk wat cafeïne in je toetje. Check bij die toetjes dus altijd goed wat erin zit!

Fabel 4: ongebrande koffie bevat geen cafeïne

De smaak van ongebrande koffie is vaak een stuk milder dan die van de gebrande variant. Het lijkt eerder een beetje naar thee te smaken. Daardoor wordt gedacht dat ongebrande koffie cafeïnevrij is. Dit is niet waar. Sterker nog; ongebrande koffie bevat dezelfde hoeveelheid cafeïne als de gebrande variant!

Lees ook: 7 overheerlijke recepten met koffie in de hoofdrol

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Well and Good | Beeld: Pixabay