Helaas is ‘onbeperkt’ niet het antwoord 

Avocado’s zijn ontzettend geliefd, en dat is niet heel gek. De groente is eindeloos te combineren en ook nog eens hartstikke gezond. Helaas bevat het ook een vrij hoog calorie- en vetgehalte. Diëtisten zeggen dan ook dat het niet verstandig is om er te veel van te eten. Maar wat is ‘te veel’ en hoeveel kun je dan wél eten? 

Halve avocado

“Avocado’s zijn een geweldige bron van vezels, vitamine E, kalium en goede vetten”, vertelt diëtist Sonya Angelone aan Women’s Health. Volgens haar hebben we dan ook genoeg aan ongeveer een halve avocado per dag. “Een doorsnee avocado bevat ongeveer 250 calorieën en 21 gram vet. Deze vetten verhogen de absorptie van in vet oplosbare vitaminen en bevorderen de opname van andere gezonde stoffen die aanwezig zijn.” De werking van een avocado vermindert de kans op ontstekingen in het lichaam, zorgt voor een stabielere insulinewaarde na de maaltijd en een verzadigd gevoel. 

Vetten in avocado’s 

Tot zover klinkt het allemaal rooskleurig, maar we hebben dan ook alleen nog maar de positieve kanten belicht. De calorieën en vetten die in een avocado zitten, tellen natuurlijk gewoon mee in je dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Wanneer je 2000 calorieën per dag eet, zou je volgens experts niet meer dan 30 gram vet per dag binnen moeten krijgen. Met een hele avocado zit je al bijna aan de vetbehoefte voor één dag, en dan moet je alle andere maaltijden er nog bij optellen. Een hele avocado per dag is — ondanks dat het goede vetten zijn — vrij fors volgens de diëtiste. Ze benadrukt wel dat het voor ieder lichaam anders kan zijn hoeveel vet je ‘nodig hebt’, 30 gram per dag is dus geen algemene richtlijn. 

Niet overdrijven 

Het is echt geen ramp als je eens wat meer eet dan een halve avocado, maar overdrijf niet. Het is goed mogelijk dat je het aan je taille gaat merken, wanneer je meerdere keren per week meer dan één avocado per dag eet. “Het kan lastig zijn om de rest van de dag je eetpatroon aan te passen voor een avocado overload. Zeker als dat vaker voorkomt”, aldus Angelone. 

Hou het bij een halve 

Al met al moet je vooral genieten van avocado’s, maar wel met mate. De groente is gezond, lekker en je lichaam kan de vetten goed gebruiken. Wil je je figuur nog enigszins behouden? Dan wordt geadviseerd om het bij een halve avocado per dag te houden. Daar kunnen wij mee leven! 

Ook lekker: Recept: gezonde avocado alfredo pastasaus

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Women’s Health| Beeld: Unsplash