Kunnen we deze natuurlijke snack naar hartenlust eten?

Gedroogd fruit is heerlijk zoet, helemaal natuurlijk en rijk aan vezels. Het klinkt dus als het perfecte gezonde tussendoortje en een goed alternatief voor snoepgoed. Maar er zit ook een keerzijde aan. Een diëtist vertelt over de voor- en nadelen van gedroogd fruit.

Vezelrijk

Gedroogd fruit mag dan wel een andere vorm en smaak hebben dan de verse variant, het blijft fruit. Dat maakt het een gezond tussendoortje. Diëtiste Amy Shapiro ziet dan ook veel voordelen in het eten van gedroogd fruit. “Het bevat ongeveer 3,5 keer meer vezels dan vers fruit. Naast vezels bevat gedroogd fruit ook veel antioxidanten, zoals polyfenol”, vertelt ze aan Real Simple.

Een paar nadelen

Maar dit maakt gedroogd fruit niet per se een beter tussendoortje dan een verse vrucht. “Gedroogd fruit is geconcentreerd (er zit geen water meer in), waardoor kleine porties rijk zijn aan suiker en calorieën. In tegenstelling tot vers fruit, levert gedroogd fruit dus geen vocht. Daardoor zit je na het eten van gedroogd fruit minder lang vol en eet je er snel te veel van, wat kan leiden tot een verhoogde inname van suiker en calorieën.” Denk maar eens na: je eet makkelijk tien gedroogde abrikozen, terwijl je waarschijnlijk niet snel tien verse abrikozen verorbert. Ongemerkt krijg je zo een heleboel energie binnen, en dat is niet ideaal als je op de kilo’s let. En er is nog een nadeel, legt Shapiro uit. “Door de grote hoeveelheid vezels en bepaalde suikeralcoholen kan gedroogd fruit ook tot klachten leiden als een opgeblazen gevoel, gasvorming en diarree.”

Check het etiket

Erg belangrijk als je een gezond tussendoortje wilt, is om het etiket goed te lezen. Aan sommige soorten gedroogd fruit zijn namelijk siropen, suikers, sappen of andere vormen van suiker toegevoegd. Ook voegen sommige producten sulfiet toe aan gedroogd fruit, een allergeen waar niet iedereen goed op reageert. Kies dus gedroogd fruit met zo min mogelijk toevoegingen.

Gedroogd fruit als tussendoortje

Hoe kunnen we wel genieten van de smaak en gezondheidsvoordelen van gedroogd fruit? Shapiro: “Ik raad aan om de inname te beperken tot één portie per dag. Snij grotere stukken gedroogd fruit in stukjes en meng het met noten of door een salade. Kies andere dagen voor vers fruit. Lees de voedingsetiketten om de juiste portiegrootte te bepalen en er zeker van te zijn dat je geen onnodige toegevoegde suikers binnenkrijgt.”

Lees ook: Deze fruitsoorten passen het best in een koolhydraatarm dieet

Wil je dit artikelen bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Real Simple | Beeld: Pexels