Niet alle fruitsoorten passen goed in een dieet zonder koolhydraten

Start jij het jaar goed en ben je van plan je aan een koolhydraatarm dieet te houden? Dan zou je denken dat in principe elke fruitsoort geschikt is in je nieuwe voedingspatroon. Toch draagt niet elke vrucht bij aan een dieet zonder koolhydraten. Dit heeft te maken met de hoeveelheid fruitsuikers die een fruitsoort bevat. We zetten de tien fruitsoorten op een rij die het laagst in koolhydraten zijn, en dus perfect passen in jouw koolhydraatarme dieet.

1. Aardbei

Aardbeien zitten vol met vitamine C, antioxidanten, foliumzuur en mangaan. Naast de verantwoorde keuze voor deze rode zomerkoninkjes bevatten ze relatief weinig fruitsuiker en passen ze dus goed in een koolhydraatarm dieet.

2. Abrikoos

Deze zoete, oranje vruchten bevatten weinig calorieën en koolhydraten. Daarnaast zitten ze vol met vitamine A, dus zeker een goede keuze om aan je nieuwe voedingspatroon toe te voegen. Ook lekker: voeg deze sappige vrucht eens toe aan je salade om er een zoete twist aan te geven.

3. Avocado

Is de avocado een fruitsoort? Ja, dat is deze gezonde, groene vrucht zeker! Eet je koolhydraatarm, dan is de avocado zeker een goede fruitsoort om aan je voedingspatroon toe te voegen. De vrucht bevat namelijk amper koolhydraten en het is een bron van vezels en gezonde vetten. Zo zorg je er ook nog eens voor dat je na het eten van een avocado langer verzadigd bent gedurende de dag.

4. Braam

We zien ze op het moment nog niet veel in de supermarkten, maar wanneer ze in het voorjaar weer in overvloed verkrijgbaar zijn is het zeker de moeite waard om ze toe te voegen aan je dieet. Bramen bevatten namelijk bij uitstek weinig koolhydraten en zitten vol antioxidanten en vezels.

5. Cantaloupe

Nog een heerlijke fruitsoort die zeker geen straf is om op te nemen in een koolhydraatarm dieet, is de cantaloupe meloen. Naast de minimale koolhydraten zitten cantaloupe meloenen vol bèdecaroteen, vitamine C en foliumzuur.

Lees verder op de volgende pagina.

Pagina 1/2