Ben jij een ijskoffie fan?

Na de zomerse temperaturen deze week, is het natuurlijk fijn om voor de volgende hittegolf goed voorbereid te zijn met een ijskoud drankje. En wat is nou beter dan een heerlijke ijskoffie? Wat ons betreft komen niet veel drankjes in de buurt. Maar wat is ijskoffie eigenlijk en hoe (on)gezond is het?

IJskoffie

IJskoffie is eigenlijk precies zoals de naam doet vermoeden: een ijskoude koffie. Vaak wordt er bij een ijskoffie suiker of andere zoetigheid toegevoegd. Dit komt met name omdat koude koffie vaak erg bitter smaakt, en door de suiker blijft het lekker zoet. Veel mensen weten echter niet dat er superveel verschillende varianten bestaan. Zo heb je de frappuccino, de ice macchiato, ice espresso’s en je kunt natuurlijk zelf creatief bezig gaan met verschillende soorten smaken en sauzen.

Koffiedrinkers

Als je koffie drinkt omdat je een oppepper nodig hebt, raden wij je aan om niet voor de ijskoffie te gaan. In deze koffie zit namelijk een stuk minder cafeïne dan in een normale koffie. Uit onderzoek is wel gebleken dat koffiedrinkers over het algemeen minder snel overlijden aan de gevolgen van hart- en vaatziekten en aandoeningen aan het spijsverteringsstelsel, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Qua voedingswaarden maakt het echter niet uit of je een ijskoffie drinkt of een normale koffie drinkt, laat voedingswetenschapper Frank Hu weten.

Caloriebommetje

Wil je echt weten of jouw ijskoffie gezonder is dan een normale koffie? Dan moet je erachter zien te komen hoe het is bereid. Meestal zit er namelijk van alles door de mix heen, waardoor een ijskoffie al snel een caloriebommetje kan zijn. Hierdoor staat ijskoffie daarom ook niet in de Schijf van Vijf. Maar vergeet natuurlijk niet dat het ook niet bepaald gezond is om grote hoeveelheden koffie naar binnen te werken.

Lees ook: Lifehack: zo maak je simpel en snel de lekkerste ijskoffie

Artikel bewaren? Pin hem dan op Pinterest!

Bron: Linda.nl | Beeld: Pixabay