12 april 2019

Passievrucht is een ontzettend gezond stukje fruit!

De tropische passievrucht staat niet vaak op iedereens boodschappenlijstje. Zonde! Helemaal als je weet wat voor gezondheidsvoordelen deze smaakvolle vrucht eigenlijk heeft. Je kunt deze vrucht natuurlijk eten door ‘m uit te lepelen, maar je kan het vruchtvlees ook gebruiken in een heerlijke smoothie. Benieuwd welke voordelen je uit deze passievolle vrucht kan halen? Lees dan snel verder!

Nu we dit weten slaan we direct wat meer passievruchten in!

Passievrucht

Het wonderfruit wordt al enige tijd gezien als een vrucht dat een positieve invloed heeft op je immuunsysteem. Het fruit zit vol vitamine C en met het eten van een passievrucht zit je al heel dicht bij je ‘Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid’ (ADH). Bij dagelijkse consumptie zorgt deze vrucht ervoor dat kleine gezondheidsklachten zoals hoesten, verkoudheid, griep en andere kwaaltjes verminderd kunnen worden. 

1. Ogen

De gezondheid van je ogen heeft veel baat bij vitamine A. En laat de passievrucht nu net vól zitten met deze vitamine. Het maakt je zicht helderder en gaat onder meer oogaandoeningen als cataract, macula degeneratie en blindheid tegen. Naarmate we ouder worden gaan onze ogen er op achteruit. Door voldoende vitamine A in te nemen kan dit verouderingsproces langer uitgesteld worden.

2. Haar

Net als je ogen heeft ook je haar veel profijt van het eten van passievruchten. De gezondheid van ons haar hangt namelijk af van het transport van zuurstof en essentiële vitamines vanuit de bloedsomloop naar de hoofdhuid. Omdat passievruchten vol zitten met vitamine A en C en belangrijke mineralen als koper en kalium bevatten, wordt de bloedsomloop optimaal gestimuleerd. Al dit samen zorgt voor een gezond bos haar.

3. Huid

De antioxidanten en vitaminen in passievrucht zijn precies de belangrijke voedingsstoffen die je huid nodig heeft. De celmembranen in de huid worden ondersteund en blijven optimaal functioneren door vitamine A. De vitamine C zorgt daarnaast voor de aanmaak van collageen, dit helpt om huidcellen te beschermen tegen de gevolgen van veroudering. Naast de aanmaak van collageen zorgt vitamine C er ook voor dat het collageen-niveau in balans blijft, wat resulteert in een jonger uitziende huid. Tenslotte draagt het eten van passievruchten bij aan de bescherming tegen vervuiling en schadelijke UV-straling.

4. Spijsvertering

Passievruchten hebben een hoog vezelgehalte. Deze vezels spelen een belangrijke rol in onze algehele gezondheid, waaronder de spijsvertering. Door vezelrijk voedsel als passievruchten te eten zorg je voor een goede spijsvertering en voor een regelmatige en soepele stoelgang.

5. Gevoeligheid insuline

Er zijn mensen die denken dat het eten van fruit er voor kan zorgen dat je bloedsuikerspiegel sneller gaat stijgen. Dit zijn echter de fruitsoorten met een hoge glycemische index. Passievruchten behoren juist tot de fruitsoorten met een lage glycemische index. Voor mensen die bijvoorbeeld kampen met diabetes is het een prima vrucht om op te nemen in het dagelijkse voedingspatroon.

6. Verlaagt de bloeddruk

Zoals we al eerder aangaven is passievrucht een goede bron van kalium. Door één passievrucht te eten kom je al gauw op 25 procent van je dagelijkse behoefte aan kalium. Dit essentiële mineraal kan een onder andere een hoge bloeddruk weer in balans brengen. Dit komt door de zogenaamde vasodilatatie die de aderen en de bloedvaten ontspannen houdt. Wanneer je voldoende kalium inneemt kan het bloed ongehinderd door de aderen stromen.

7. Versterkt de botten

Voor de gezondheid en de kwaliteit van onze botten hebben we mineralen nodig als magnesium, koper, fosfor en ijzer. Deze mineralen zorgen voor een verhoging van de botdichtheid, waardoor ze sterker worden en minder vatbaar zijn voor bijvoorbeeld botbreuken. Door regelmatig passievruchten te eten houd je de gezonde botcellen in stand en versnelt eventueel het herstel van de botten na een breuk.

8. Bevordert de nachtrust

Tenslotte zitten in passievruchten alkaloïden, deze hebben een kalmerende werking op ons lichaam. Deze kalmerende werking kan er ook voor zorgen dat onze nachtrust verbeterd wordt en we sneller in slaap kunnen vallen. Niet alleen dat, maar ook heeft deze kalmerende werking invloed op behandelingen tegen angst en depressie.

Lees ook: 4 smaakvolle tips om voortaan meer groenten te eten

Wil je dit recept bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Optimale Gezondheid | Beeld: Wikimedia Commons, Thor