Volgens deze experts is het mogelijk om slapend slank te worden!

Gewicht verliezen door meer te slapen: het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het volgens onderzoekers van het Amerikaanse Salk Institute niet eens zo’n gek idee. Zij kwamen tot de conclusie dat langer slapen weleens de makkelijkste manier zou kunnen zijn om minder calorieën binnen te krijgen. Hoe dat werkt? We zetten het voor je op een rijtje.

Meer slaap, minder eten

Stel je voor dat je ‘s ochtends om 7 uur de eerste hap van je ontbijt neemt, en ‘s avonds om 21 uur nog een lekker koekje eet bij de thee. Er zit dan 14 uur tussen je eerste en laatste eetmoment van de dag. Dit was ook het geval bij de groep deelnemers van dit onderzoek. De wetenschappers vroegen deze groep mensen om het aantal uren tussen hun eerste en hun laatste hap van de dag terug te brengen tot hoogstens 11 uur. Dus bijvoorbeeld pas om 08:30 uur ontbijten en na 19:30 uur niets meer eten. Ook werden ze gevraagd om de extra tijd ‘s ochtends of ‘s avonds te gebruiken om langer te slapen. Wat bleek? Na 16 weken waren de deelnemers 3,5 procent van hun overtollige kilo’s verloren. En dat alleen maar door wat eerder naar bed te gaan of later op te staan!

Beter slapen

Langer slapen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Je (gezonde) eetpatroon kan er gelukkig een handje bij helpen. Zo sla je twee vliegen in één klap: je eet gezonder en je slaapt beter, waardoor de kans op gewichtsverlies nog groter is. Deze voedingsmiddelen raadt de wetenschap aan:

1. Voeding met tryptofaan

Producten die rijk zijn aan het stofje tryptofaan, kunnen je helpen om makkelijker de slaap te vatten. Dit is helemaal belangrijk voor mensen die niet met een lege maag naar bed willen en vaak vlak voor het slapengaan nog iets eten. Kies voor voeding dat bomvol tryptofaan zit, zoals noten, eieren, een plakje kalkoen of kip, linzen en bananen.

2. Avondthee

Er zal talloze soorten avondthee of slaapthee op de markt. Kruiden als kamille, pepermunt, lavendel en valeriaan helpen je om minder lang naar het plafond te staren als je ‘s avonds naar bed gaat. Daarnaast kan een rustgevend momentje theedrinken ‘s avonds helpen om je brein alvast in ontspanningsmodus te zetten.

3. Eet voldoende vezels

Volkorenbrood, zilvervliesrijst, veel groenten – allemaal dragen ze bij aan je dagelijkse portie vezels. En die heb je hard nodig om ‘s avonds lekker snel naar dromenland te kunnen vertrekken.

4. Skip de koffie, chocolade en zwarte thee

Staat een van deze producten nog regelmatig bij jou op het menu in de avond? Het is geen geheim dat koffie je langer wakker kan houden, maar hetzelfde geldt ook voor zwarte thee en chocolade. En helaas, ook wijn hoort in dit rijtje thuis. Hoewel de alcoholische drank kan helpen om sneller in slaap te vallen, lever je meestal wel in op de kwaliteit van je slaap. Laat deze producten dus minstens twee uur voor bedtijd staan.

5. Houd vaste eettijden aan

Natuurlijk wil je niet hongerig naar bed gaan, maar eet ook niet te veel voordat je onder de wol kruipt. Wanneer je lichaam nog veel eten moet verteren in de avond, gaat dit ten koste van de kwaliteit en duur van je slaap. Grote kans dat je dan minder uitgerust wakker wordt en ‘s ochtends naar calorie- en suikerrijke producten grijpt om je weer wat energieker te voelen. Houd daarom vaste eettijden aan. Eet bijvoorbeeld niets meer na 20 uur (afhankelijk van je bedtijd). Je gunt je lichaam op die manier meer tijd om in alle rust het voedsel van de dag te verteren.

Lees ook: Deze bijzondere voedselcombinaties helpen je met afvallen

Wil je dit recept bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Eat This | Beeld: Pexels, Andrea Piacquadio