Je eetpatroon kan een rol spelen bij evenwichts-migraine

Iedereen die weleens migraine heeft gehad weet dat je er veel voor over hebt om zo’n verschrikkelijke aanval te voorkomen. Precies daarop is het ‘evenwichts-migraine-dieet’ gericht: een aanpassing van je eetpatroon om – de naam zegt het al – evenwichts-migraine te verminderen of te voorkomen. Hoe werkt dat precies?

Evenwichts-migraine

Bij evenwichts-migraine of vestibulaire migraine heb je (plotselinge) aanvallen van duizeligheid. Je kunt je draaierig voelen en last krijgen van migraine-symptomen als hoofdpijn, overgevoeligheid voor licht en geluid, verminderd zicht, misselijkheid en overgeven. De duizeligheid hoeft echter niet altijd samen te gaan met migraine-verschijnselen. Helaas is de oorzaak van evenwichts-migraine niet bekend, maar meerdere onderzoeken tonen aan dat je levensstijl en eetpatroon kunnen helpen om de aanvallen binnen de perken te houden.

Eetpatroon en evenwichts-migraine

Veel mensen die last hebben van deze vorm van migraine, merken dat een aanval kan worden uitgelokt door bepaalde voedingsmiddelen. De bekendste triggers zijn chocolade, alcohol, oude kaas, koffie en bewerkt vlees. Wat al deze producten gemeen hebben, is dat ze inderdaad stoffen bevatten die vaak aan migraine worden gelinkt.

Het evenwichts-migraine-dieet

Heb jij ook de indruk dat migraine-aanvallen uitgelokt worden door een bepaald voedingsmiddel? Daar kun je achter komen door het zogenoemde ‘eliminatiedieet.’ Hierbij laat je het eten waarvan je vermoedt dat het de migraine oproept enkele weken staan. Daarna breng je de voedingsmiddelen een voor een weer terug in je eetpatroon. Eerst laat je bijvoorbeeld alle koffie, alcohol en chocolade een aantal weken staan. Je kunt dan merken of je minder last hebt van aanvallen. Vervolgens kun je een voedingsmiddel, bijvoorbeeld koffie, weer terugbrengen in je eetpatroon. Nemen de klachten dan weer toe? Grote kans dat koffie een trigger is. Doe dit eliminatiedieet altijd onder begeleiding van een arts, diëtiste of voedingsdeskundige. Zij kunnen je helpen met het bepalen van het schema. Normaal gesproken ben je zo’n 5 tot 6 weken bezig met het dieet.

Werkt het?

Als je er dankzij het dieet achter komt dat bepaald etenswaar de duizeligheid en hoofdpijn veroorzaakt of verergert, dan kun je deze kennis gebruiken om je eetpatroon aan te passen. Het is even slikken als je bijvoorbeeld koffie of oude kaas moet laten staan, maar het kán die vervelende migraine-aanvallen voorkomen. Let wel, niet alle evenwichts-migraine wordt veroorzaakt door voeding. Bij sommige mensen werkt het dieet daarom helaas niet.

Lees ook: 5 voedingsmiddelen die je het beste kunt eten bij hoofdpijn

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Healthline, Thuisarts | Beeld: Pexels, Edward Jenner