06 november 2018

Van deze 7 etenswaren had je het vast niet verwacht

We weten allemaal dat suiker in bepaalde etenswaren met een korreltje zout genomen moet worden. Echter, bepaalde voedingsmiddelen kunnen op het menu nog zo gezond lijken, maar blijken vol te zitten met onnodig veel suiker. Te veel van deze etenswaren nuttigen kan gezondheidscomplicaties veroorzaken zoals obesitas, diabetes en hartziekten.

Hoog tijd dus om de 7 onverwachte etenswaren die extreem veel suiker bevatten op een rijtje te zetten!

1. Magere yoghurt

We willen graag bewuste en gezonde keuzes maken als het gaat om onze voeding. Daarom zijn we er vaak van overtuigd dat ‘magere’ voedingsmiddelen veel betere keuzes zijn dan de ‘volle’ producten. We konden er niet verder naast zitten. Om de smaak te vervangen die met het vet wordt verwijderd, injecteren de meeste magere yoghurtproducenten hun product met grote hoeveelheden overtollig suiker, soms wel met 20 procent van de totale ingrediënten.

2. Sauzen

Smaakmakers als ketchup, barbecuesaus en zoete chilisaus zijn misschien een prima manier om je gerecht mee op smaak te brengen, maar er zit ook een grote keerzijde aan deze lekkere sauzen. De bekendste sauzen die veel specerijen bevatten, hebben een enorme hoeveelheid suiker in hun ingrediëntenlijst. Bij ketchup is dit vaak wel 22 gram suiker per 100 gram.

3. Fruitsappen

Fruit hoort bij een gezonde levensstijl. Door twee of drie stukken fruit per dag te eten, behalen we gemakkelijk onze dagelijkse benodigde voedingsstoffen. Soms willen we het onszelf wat makkelijker maken door deze dagelijkse behoefte aan te vullen met een fruitsapje of smoothie. Let wel op, in tegenstelling tot wat het label doet vermoeden, zit er vaak veel meer suiker in deze sappen dan wanneer je een los stuk fruit eet. Dit komt vooral omdat sappen vaak geconcentreerdere fruitsoorten bevatten, waardoor je veel meer (fruit)suiker consumeert dan nodig is.

4. Saus in blik

Als je haast hebt en je wilt iets simpels om te koken, kan het verleidelijk zijn om te kiezen voor bereide pastasauzen en soepen in blik. Dit is alleen niet zo slim als je naar de totale suikerinname kijkt. Niet alleen bevatten veel van dergelijke sauzen natuurlijk zoete tomaten, maar veel bedrijven voegen hun eigen suiker hier aan toe om de smaak te verbeteren. Als je precies wilt weten wat er in je eten zit, kun je het beter volledig zelf maken.

5. Sportdranken

Omdat ze altijd worden geadverteerd door supergezonde en afgetrainde mensen, is het gemakkelijk om te denken dat sportdranken een gezonde keuze zijn. Helaas zijn ze ook expliciet ontworpen om suikers te leveren die snel kunnen worden omgezet in energie. Prima natuurlijk als je een marathon loopt, niet ideaal als je op de bank zit.

6. Ontbijtgranen

Ook al zijn ze ondenkbaar in bijna elke jeugd, ontbijtgranen zijn een minder gezonde ontbijtkeuze dan je zou verwachten. Of je nu een fan bent van nostalgische Kellog’s of denkt dat je gezond bezig bent door te kiezen voor granola, de kans is groot dat je jezelf iedere ochtend per ongeluk met een flinke dosis suiker injecteert. Toegevoegd als smaakversterker en conserveermiddel, zal je moeite hebben om een ontbijtgranen te vinden die niet rijk is aan suiker.

7. Alcohol

Aangezien al het alcohol wordt gemaakt door de gisting van natuurlijke suikers, volgt hieruit dat elke alcoholische drank een onschuldig ogende suikerbom is. Bieren, ciders, wijn en mixdranken staan allemaal hoog op de lijst van suikerachtige overtreders.

Lees ook: Dit is waarom sommige komkommers in plastic zitten en anderen niet

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Twisted | Beeld: Unsplash, fotomontage