29 september 2017

Deponeer ze niet meteen in de prullenbak

Wanneer je jezelf trakteert op een gekookt eitje, wordt het plezier van het eten meteen wat minder wanneer je een stukje van het eierschaal per ongeluk opeet. Verwoed peuter je dat kleine stukje schaal van je eitje af en eet ‘m vervolgens op. Maar wist je dat het hartstikke gezond is om ook de eierschil te eten?

Het klinkt niet zo lekker, maar het heeft heel veel gezondheidsvoordelen

Kalk

Eierschalen bestaan voor negentig procent uit zuiver calcium. Calcium is essentieel voor gezonde botten en tanden, maar ook voor je zenuwen en spieren. Uit meerdere studies van het National Institute of Health blijkt dat het lichaam gemalen eierschaalpoeder goed opneemt en dat de poeder meerdere positieve effecten heeft op je gezondheid. Zo versterkt het je botten en je cholesterol en de bloeddruk wordt erdoor verlaagd. Je hebt al genoeg aan heel weinig poeder; een halve theelepel eierschaalpoeder bevat ongeveer 1000 tot 1500 milligram calcium, dat is negentig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Eten

Uiteraard is het niet zo lekker om de eierschalen te eten zonder er wat mee te doen. Gelukkig is het niet moeilijk om de eierschalen op een smakelijke manier binnen te krijgen. Er is namelijk een manier om ze te koken waardoor je ze heel gemakkelijk kunt gebruiken door gerechten. Klinkt raar, maar je proeft er helemaal niets meer van. 

Lees hoe je de eierschalen kunt bereiden en eten op de volgende pagina.

Pagina 1/2