En dat terwijl het zo belangrijk is om je immuunsysteem gezond te houden

We moeten er altijd voor zorgen dat ons immuunsysteem gezond is. En hoewel we die wijsheid allemaal in pacht hebben, zijn er zoveel verleidelijke dingen om ons heen die dat soms verdraaid moeilijk maken. Neem nu eens de volgende eetgewoonten. Velen maken zich er schuldig aan. Je staat er misschien niet eens bij stil, maar deze eetgewoontes kunnen je immuunsysteem behoorlijk tegenwerken.

Te veel alcohol drinken

Alcoholliefhebbers drinken graag een glaasje hier en daar. Het is heus niet erg om af en toe alcohol te drinken. Overmatig drinken is dat daarentegen wel, ook al is het maar voor een korte tijd. Je immuunsysteem kan dan uit balans raken. Uit onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Alcohol Research, blijkt dat er een verband is tussen overmatige alcoholinname en een verzwakt immuunsysteem. Mensen liepen bijvoorbeeld een grotere kans op longontstekingen op.

Te veel zout eten

Al zout over het eten gooien voor je het hebt geproefd? We kennen allemaal wel iemand die het doet. Misschien ben jij wel zelf diegene. Ook daarvan weten we wel dat het niet goed is. We weten dat het slecht is voor onze nieren, maar we staan er niet bij stil hoe slecht het precies is. Uit onderzoek blijkt dat wanneer de nieren overtollig natrium afscheiden er een domino-effect plaatsvindt: het vermogen van je lichaam om bacteriële infecties te bestrijden vermindert dan.

Te weinig vezels eten

Vezels ondersteunen je spijsvertering en het houdt je darmbacteriën gezond. Uit onderzoek blijkt dat voldoende vezels bijdragen aan een gezond immuunsysteem, waaronder het vermogen om virussen af te weren. Uit onderzoek onder de Amerikaanse bevolking blijkt echter dat maar 5 procent van de Amerikanen genoeg vezels eet. Voor vrouwen geldt een advies van 25 gram vezels per dag en voor mannen geldt 38 gram.

Te veel suiker eten

Ook zo lekker, maar ook weer zo slecht: te veel toegevoegde suikers eten. Niet alleen kan het ervoor zorgen dat je aankomt, maar het kan ook je immuunsysteem verslechteren. Uit onderzoek gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition blijkt dat het vermogen van immuuncellen om goede bacteriën op te nemen afneemt als iemand veel suiker eet. Dat effect is het grootst in de eerste twee uur na het eten van suikeroom maar houdt tot vijf uur lang aan.

Te veel cafeïne

Direct heeft cafeïne geen negatief effect op je immuunsysteem. Indirect helaas wel. Als je te veel cafeïne binnenkrijgt, kan het je nachtrust beïnvloeden. En als je geen goede nachtrust hebt, kan je immuunsysteem verslechteren.

Niet genoeg groene groenten eten

Aangeraden wordt om elke dag minimaal 250 gram groenten te eten. Nog meer is natuurlijk nog beter. Met name groene groentes doen je immuunsysteem een plezier. Ze zitten tjokvol vitamine A en C en foliumzuur.  Aan welke groentes moet je dan precies denken? Aan boerenkool, broccoli, paksoi, kool en spruitjes.

Lees ook: Om deze redenen zou je je gember eens moeten roosteren

Wil je dit recept bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Health | Beeld: Unsplash