Ze zorgen ervoor dat je energieniveau stijgt

Iedereen is weleens moe, maar bij sommige mensen neemt dat extreme vormen aan. Als je altijd het gevoel hebt alsof je helemaal niet hebt geslapen, kan dat je na een tijdje opbreken. In die situatie is het een goed idee om je dieet en je leefstijl aan te passen, om te zien of dat effect heeft op je energieniveau. Er zijn verschillende gezonde voedingsmiddelen die je kunt eten om vermoeidheid tegen te gaan. Wij zetten ze voor je op een rij.

Verandering in je dieet

Bij vermoeidheid denk je vaak meteen aan (een gebrek aan) slaap. Toch is dat niet de enige factor die invloed heeft op hoeveel energie je hebt. Wat je eet, draagt er ook zeker aan bij. Voel je je vaak enorm vermoeid en wil je kijken of een verandering in je dieet voor meer energie zal zorgen? Dan zijn de volgende vijf opties aanraders.

1. Walnoten

Elke soort noten zorgt voor energie, maar walnoten steken met kop en schouders boven de rest uit. Ze bevatten veel omega-3-vetzuren, die bijdragen aan het functioneren van je brein en het stabiliseren van je energiepeil. Af en toe een handje walnoten doet wonderen voor je energieniveau. Je kunt ze ook door een maaltijd gooien als je niet zo van de smaak van walnoten an sich houdt.

2. Groene bladgroenten en kruisbloemige groenten

Onder groene bladgroenten verstaan we in dit geval spinazie en boerenkool, met kruisbloemige groenten doelen we op broccoli en spruiten. Al die groenten zitten tjokvol vitaminen die voor energie zorgen en je immuunsysteem verbeteren. Wel zo handig, want als je extreem moe bent wordt de kans groter dat je een griepje oploopt. Door regelmatig een van deze vier groenten op het menu te zetten, verklein je die kans dus weer. Ben je niet zo’n fan van de smaak? Mix dan eens wat spinazie of boerenkool door een smoothie.

3. Bessen

Elke bessensoort bevat een hele hoop vitamine C en antioxidanten, die allemaal erg goed helpen bij de strijd tegen vermoeidheid. Daarnaast werken bessen ontstekingsremmend en zitten ze vol vezels. Met name bramen, aardbeien, blauwe bessen en frambozen zijn handig om wat vaker in huis te halen als je je erg vermoeid voelt.

4. Volkoren granen

Om energie te krijgen, heeft je lichaam koolhydraten nodig. Met name graanproducten die veel proteïne en vezels bevatten zijn dan aan te raden, omdat dat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft. Denk hierbij onder andere aan bruine rijst, havermout en quinoa. Door die producten wat vaker op te nemen in je dieet, zul je merken dat je meer energie krijgt.

5. Linzen en bonen

Zowel linzen als bonen bevatten veel ijzer, kalium, magnesium, vitamine B en vezels. Ook zit er net als bij graanproducten veel proteïne in, wat helpt bij het in balans houden van je bloedsuikerspiegel. Af en toe wat linzen en bonen door je maaltijd doet dus wonderen!

Lees ook: Ben je op dieet en heb je er enorm moeite mee? Zo houd je het leuk

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: fem-fem | Beeld: Unsplash, Cris Saur