22 mei 2019

Zonder dat we het doorhebben kunnen deze dagelijkse gewoonten invloed uitoefenen op onze darmen

Eén op de twaalf Nederlanders heeft naar schatting last van het prikkelbare darmsyndroom (PDS), zo blijkt uit recente cijfers. Met name vrouwen, zo’n driekwart van het totaal, kampen met PDS. De aandoening PDS valt onder de zogenoemde ‘functionele buikklachten’. Dit betekent dat de bijbehorende klachten zonder onderliggende ziekte aantoonbaar zijn. Mogelijk kunnen deze dagelijkse gewoontes verlichting bieden voor de vervelende darmklachten.

Een paar kleine aanpassingen in je levensstijl kunnen darmklachten aanzienlijk verminderen.

Vast eetpatroon

Mensen die regelmatig kampen met een opgeblazen gevoel, winderigheid, verstopping of juist diarree, kunnen mogelijk last hebben van PDS. Om te beginnen kunnen eten op vaste tijden en een regelmatig voedingspatroon deze klachten verminderen. Daniel Keszthelyi, maag-darm-leverarts bij het UMC in Maastricht legt uit: “Dit heeft te maken met bepaalde hormonen die als gevolg van voedingsinname worden vrijgegeven in het maag-darmkanaal, waaronder insuline. Daar wil je zo min mogelijk uitschieters in hebben om het lichaam zo optimaal mogelijk te laten functioneren.” Hoe laat je je maaltijden precies neemt maakt niet zoveel uit, als je eetpatroon maar bestaat uit ontbijt, lunch en diner. Let erop dat je de maaltijden verspreidt over de dag en dit patroon dagelijks aanhoudt.

Kauwen

Ben je een haastige eter? Dan is de kans groot dat je zo nu en dan ook kampt met darmklachten. Wanneer je gehaast en snel eet, komen er grotere voedseldelen in je maag-darmkanaal terecht. Voor de darmen is het dus een flinke klus om dit allemaal te verteren. Neem daarom de tijd om je eten goed te kauwen en neem ook ruim de tijd om je ontbijt, lunch en diner rustig op te eten.

Vezels

We geven het toe: witbrood, witte pasta en witte rijst zijn natuurlijk hartstikke lekker, maar onze darmen zijn er wat minder blij mee. Mensen die weinig vezels eten kunnen er vervelende darmklachten op na houden. Vervang de witte producten voor vezelrijke producten als volkorenbrood en -pasta. Door de sponswerking van vezels helpt vezelrijke voeding zowel bij verstopping als diarree. Zorg dat je naast voldoende vezels ook voldoende vocht binnenkrijgt. Wanneer vezels in de darmen geen vocht op kunnen nemen, kan het een averechts effect hebben. Drink bij voorkeur minimaal 2 liter (water) per dag.

Beweging

Tenslotte is beweging een goede dagelijkse gewoonte om darmklachten te verminderen. Ga bijvoorbeeld nadat je zwaar getafeld hebt even de deur uit voor een stevige wandeling. Dit stimuleert de darmen en activeert de stoelgang. De darmen worden zo goed doorbloed en krijgen als het ware een ‘massage’ door de bewegingen. Ga niet te snel en houd het tempo rustig, helemaal als je net gegeten hebt. Stevig sporten na een zware maaltijd kan juist buikpijn veroorzaken.

Lees ook: Deze 7 bizarre weetjes over etenswaren kende je vast nog niet

Wil je dit bericht bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Gezondheidsnet, MLD Stichting, Margriet | Beeld: Pxhere