15 februari 2018

Water is niet altijd goed…

Nu kan genoeg water drinken over het algemeen niet zoveel kwaad. Sterker nog, genoeg water drinken is belangrijk voor de binnen- en buitenkant van je lichaam. Voldoende vocht zorgt er namelijk voor dat alle processen -denk bijvoorbeeld aan je spijsvertering- in je lichaam soepel verlopen. 

Maar in deze uitzonderlijke gevallen kun je het beter even laten.

1. Als je al heel veel water hebt gedronken

Want ja, er bestaat ook in het geval van de heldere vloeistof iets als ‘te veel’. Wanneer erg vaak een flesje water aan je mond zet, kun je de natuurlijke zoutbalans in je lichaam verstoren. Hierdoor kan een natriumtekort ontstaan, war hoofdpijn, misselijkheid en zelfs epileptische aanvallen tot gevolg kan hebben.

2. Als je urine doorzichtig is

Wanneer je urine als je naar de wc gaat doorzichtig is weet je dat je genoeg gemeentepils hebt gedronken. Is je urine lichtgeel? Dan ben je optimaal gehydrateerd, keep up the good work! Is je urine donkergeel, dan is het tijd dat je een bezoekje aan de kraan brengt. Is je urine doorzichtig? Dat is een teken je moet stoppen met drinken.

3. Na een grote maaltijd

Heb je een grote maaltijd gegeten? Dan is het beter om even geen water naar binnen te klokken. Water vult de maag, waardoor je na een maaltijd de kans hebt dat je een erg opgeblazen buik krijgt Wacht liever even totdat je eten een beetje gezakt is alvorens je een glas achterover slaat.

Pagina 1/2

Lees op de volgende pagina op welke momenten je beter ook geen water kunt drinken.