Een rijstwafel bijvoorbeeld…

Het komt je misschien maar al te bekend voor: je hebt net het avondeten gehad en je hebt een fractie van een seconde later alweer zin in een versnapering. Heb je in dat geval dan eigenlijk écht honger of neemt je brein je gewoon in het ootje? En welke etenswaren zorgen er precies voor dat je na het eten alsnog hongerig achterblijft? We zetten er een aantal voor je op een rijtje.

Appel

Veel mensen grijpen juist een appel uit de fruitmand wanneer het hongergevoel toeslaat. Een hartstikke verantwoorde snack natuurlijk, maar sommigen hebben binnen een mum van tijd weer honger. En dat is helemaal niet zo gek! In één enkele appel zitten namelijk heel wat voedingsstoffen: van pectine tot mangaan en van amberzuur tot citroenzuur. Al deze stofjes stimuleren je stofwisseling waardoor je eetlust een half uur na het eten van een appel wordt opgewekt. 

Een stofwisseling die wordt gestimuleerd, klinkt heel fijn, maar appels doen wel meer dan dat. Dit ronde stukje fruit zit namelijk ook vol met koolhydraten en deze zorgen er ook voor dat je niet lang vol zit. Koolhydraten zijn in principe snelle suikers en wanneer je lichaam deze suikerpiek heeft ervaren, verlangt het alweer naar de volgende snack.

Brood

Een broodje tijdens het ontbijt of de lunch zit in veel mensen hun dagelijkse routine. Brood is dan ook niet per se ongezond, alleen stilt het in sommige gevallen je honger niet goed genoeg. Witbrood wordt bijvoorbeeld snel verteerd, waardoor je bloedsuikerspiegel heel snel omhoogschiet. Het veroorzaakt een suikerboost, waardoor je al heel snel weer trek krijgt in meer eten. Je kunt daarom beter voor een volkoren broodje met pindakaas gaan!

Cornflakes

Even snel een bakje cornflakes eten voordat je de deur uitgaat? Het lijkt ‘s ochtends een goed idee, maar je komt er al gauw achter dat je toch nog best wel honger hebt. Droge cornflakes worden snel verteerd, waardoor je het ‘voldane’ gevoel al gauw weer verliest. Maar, als je er wat kwark of melk bijvoegt dan zit je wel weer goed en als het goed is lekker vol.

Fruitsap

Jus d’orange is heerlijk tijdens het ontbijt. Vooral als je op vakantie bent gaat er niets boven een glas verse jus. Echter, dit sapje is niet bepaald hongerstillend. Er zitten veel suiker in, waardoor je weer een suikerboost krijgt en sneller trek hebt in meer eten en dus nog hongeriger wordt. Kies daarom liever voor écht fruit zoals een mandarijn of een appel.

Energierepen

Energierepen zijn vaak een makkelijke optie wanneer je even snel iets wil eten voor het sporten of aan het eind van de middag voor het avondeten. Ze helpen echter alleen ‘tijdelijk’ om je die extra energie te geven. Wil je echt van je honger af? Dan kun je beter voor een proteïnereep gaan met vetten en vezels.

Rijstwafels

Een rijstwafel is een lekkere snack, maar echt vullend zijn ze nou niet. Ze zijn immers heel licht, waardoor je waarschijnlijk al snel weer honger hebt. Hier is wel een oplossing voor, want wanneer je je hongergevoel wil stillen kun je de rijstwafel prima beleggen met bijvoorbeeld kipfilet en komkommer.

Crackers

Crackers zijn eigenlijk net zoals rijstwafels heel erg licht waardoor je snel weer honger krijgt, tenzij je voor een rijkelijk beleg kiest. Ze zijn prima als tussendoortje, maar baseer je hele lunch er niet op want dan heb je binnen no time weer trek!

Kauwgom

Kauwgom is natuurlijk niet per se ‘echt’ voedsel, maar veel mensen nemen wel een kauwgompje om iets ‘te kauwen’ te hebben zodat ze minder honger hebben. Je raadt het al: dit werkt natuurlijk niet. Sterker nog, je wordt er juist hongeriger door. Je speekselklieren worden door kauwgom namelijk flink aan het werk gezet, waardoor je lichaam denkt dat er al iets onderweg naar je maag is. Een slok water is daarom een betere optie.

Fastfood

Een snel ritje naar de McDonald’s of de plaatselijke cafetaria doen we allemaal weleens wanneer we honger hebben. Toch is fastfood helemaal niet handig om je honger te stillen. Je krijgt veel energie en calorieën binnen, maar na een uur heb je eigenlijk alweer honger. Dit komt weer door die vele suikers die erin zitten. Je kunt daarom beter voor ‘gezond fastfood’ gaan zoals groentefrietjes of een bloemkoolpizza.

Lees ook: Om deze reden mag je appelmoes niet met een metalen lepel scheppen

Bron: Ze.nl | Beeld: Pexels