Weer wat geleerd!

De afgelopen jaren horen we steeds meer over matcha, de groene thee uit Japan. Het drinken ervan zou heel goed zijn voor je algehele gezondheid. Wat doet het precies? En wat weten we nog meer over de theesoort? Wij vertellen je vijf dingen die iedereen over matcha zou moeten weten.

Steeds populairder

Meer en meer mensen wisselen hun kopje koffie bij een eettentje in voor een glas matcha thee. Het ziet er bijzonder uit: een verpulverd groen poeder, waar je eerst koud en daarna heet water overheen moet gieten. Daarna moet je bovendien met een speciale klopper aan de gang om ervoor te zorgen dat het zijn unieke structuur krijgt. Waarom drinken steeds meer mensen matcha thee? Een tipje van de sluier: het is erg goed voor je. Hieronder zetten we verschillende voordelen van deze theesoort op een rij.

1. Gezondheidsvoordelen

Als je matcha thee drinkt, krijg je de volledige bladeren van de plant binnen (wel gemalen tot poeder, maar toch). Dit zorgt ervoor dat je meer voedingsstoffen binnenkrijgt dan wanneer je ‘gewone’ thee drinkt. Ook bevat matcha veel antioxidanten, die worden gelinkt aan een lagere kans op kanker en hartziekten. Andere voordelen van die antioxidanten zijn dat ze zorgen voor een stabieler bloedsuikerniveau, een lagere bloeddruk en een betere stofwisseling. Het drinken van matcha is dus inderdaad op veel vlakken goed voor je gezondheid.

2. Speciale vorm van groene thee

De letterlijke betekenis van het woord matcha is ‘theepoeder’. Het verschilt op meerdere punten van ‘gewone’ thee. We hebben hierboven al vermeld dat je bij matcha de volledige theebladeren drinkt en bij ‘gewone’ thee niet. Je gebruikt immers poeder in plaats van een zakje met thee dat je maar even in het water hangt. Een ander verschil zit hem in de voorbereiding. Bij matcha worden de theeplanten met zonneschermen bedekt voordat ze worden geoogst. Dat zorgt ervoor dat de bladeren zoveel mogelijk groeien en daardoor meer smaak en structuur krijgen. Bij ‘gewone’ thee wordt dat niet gedaan.

3. Best wel wat cafeïne

De meeste theeën bevatten een kleine hoeveelheid cafeïne, dat verwerkt zit in de bladeren. Omdat je bij matcha de volledige bladeren van de theeplant binnenkrijgt in plaats van alleen het aftreksel daarvan, krijg je ook meer cafeïne binnen. Een kop matcha bevat ongeveer drie keer zoveel cafeïne als een kop van een andere theesoort, waarmee het gelijk staat aan een kop filterkoffie. Daarom wordt aangeraden om het ‘s avonds niet te drinken.

4. Meer lood dan in andere thee

Zelfs organisch geplante bomen bevatten een kleine hoeveelheid lood. De planten waar thee van wordt gemaakt nemen dat lood op. Bij ‘gewone’ thee blijft 90 procent van dat lood achter op de blaadjes, die na een paar minuten uit het theewater worden weggehaald. Aangezien je bij matcha wel de volledige bladeren binnenkrijgt, komt er ook meer lood je lichaam binnen. Er wordt zelfs ingeschat dat een kop matcha tot wel 30 keer zoveel lood bevat als een kop reguliere thee. Daarom wordt iedereen op het hart gedrukt om niet meer dan één kop per dag te drinken en het niet aan kinderen te geven.

5. Ook te verwerken in maaltijden

We kennen matcha vooral vanwege de thee, maar het is ook te gebruiken voor diverse gerechten. Google maar eens naar de term ‘matcha gerecht’. Je kunt het als ingrediënt voor onder andere muffins en soep gebruiken. Wel geldt daarbij de regel dat je niet moet overdrijven, omdat matcha ook lood bevat (zie het punt hierboven).