Niet alle groente en fruit is zo gezond als we denken

Dat groente en fruit belangrijk zijn voor een gezonde levensstijl, is niets nieuws. Echter zijn niet alle groente- en fruitsoorten zo gezond als we denken. In sommige producten zit namelijk behoorlijk wat suiker. Deze tien producten moet je daarom niet te vaak eten of drinken. 

1. Aardappelen

Aardappelen bevatten veel kalium en vitamine C, maar helaas gaan de meeste voedingswaarden al verloren zodra je een aardappel schilt. De schil bevat ook veel vezels, maar omdat we deze niet opeten krijgen we hier niets van binnen. Wat ook niet echt helpt, is de manier waarop we aardappelen bereiden. Vaak frituren we ze of bakken we het in olie of boter. Overigens worden aardappels in ons land niet gezien als groente, maar in de rest van de wereld wel.

2. Aubergine

Dit is de perfecte vleesvervanger. Aubergine absorbeert namelijk de smaak van alles waarmee je het bereidt. Helaas is dit ook meteen de reden dat het niet heel gezond is. Het zuigt namelijk ook alle oliën, vetten, zout en calorieën op. Hierdoor verliest het stuk fruit (ja, aubergine is fruit) bijna alle gezonde eigenschappen.

3. Kokosnoot

De kokosnoot wordt niet alleen een vrucht gezien, maar (zoals de naam al doet vermoeden) ook als een noot. De vrucht bevat veel verzadigde vetten, waardoor je cholesterol flink omhoog kan gaan. Heb jij al een hoog cholesterolgehalte? Dan kun je kokosnoten beter laten liggen.

4. IJsbergsla

Je zou het misschien niet verwachten, maar in ijsbergsla zitten vrijwel geen voedingsstoffen. Natuurlijk is het beter dan helemaal geen sla, als het je helpt om een gezonde salade te eten. Maar je kunt hem beter vervangen door een andere bladgroente, zoals spinazie of boerenkool. Deze zitten namelijk wél bomvol vitamines en calcium.

5. Druiven

We gaan er heel snel vanuit dat alle verse fruitsoorten heel gezond zijn. Helaas bevat een klein trosje druiven al heel veel suiker. In een gemiddelde portie druiven zit zo’n 39 gram suiker. En omdat je druiven makkelijk wegsnoept, kun je er makkelijk te veel van eten. Hierdoor krijg je ongemerkt veel suikers binnen.

6. Kersen

Voor kersen geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als voor druiven. Er zit veel suiker in en je eet er makkelijk veel van op. De suiker (fructose) wordt snel door je vetcellen opgenomen. Hierdoor is een grote hoeveelheid kersen niet bevorderlijk voor je gezondheid. Hierbij geldt dus ook: geniet met mate!

7. Mais

Mais is een groente en het bevat veel vitamines. Waarom is het dan toch niet heel gezond? Omdat het, naast alle vitamines, ook een bron van suikers is. Daarnaast bevat mais vrijwel geen vezels en juist wel enorm veel calorieën. Een blikje mais van 160 gram bevat al zo’n 180 calorieën.

8. Gedroogde vruchten

Fruit is gezond, dus dan zal gedroogd fruit ook wel gezond zijn. Of toch niet? Het lijkt misschien een gezond alternatief voor snoep, maar is helaas niet veel gezonder. Gedroogde vruchten zijn vaak bedekt met suiker en behandeld met chemicaliën om de smaak en kleur te behouden. Ook zitten er veel calorieën in. Maar aan de positieve kant: gedroogd fruit heeft vaak een hogere concentratie vitaminen.

9. Vruchtensap

Ook de vloeibare varianten van fruit zijn doorgaans niet heel gezond. Een glas verse jus d’orange lijkt misschien een goed idee, maar dat is het niet. Zo’n glas is namelijk een ware suikerbom. Door fruit te persen, verliest het alle vezels, vitamines en mineralen. Je kunt de vrucht beter in zijn geheel opeten.

10. Groentechips

Nog zo’n alternatief dat een gezonde optie lijkt. Helaas is ook groentechips niet goed voor je. Sterker nog, het is net zo ongezond als ‘normale’ chips. De voedingswaarden zijn bijna identiek. Door de bereiding verliezen de groenten alle gezonde eigenschappen. Als je een keer wilt cheaten kun je dus net zo goed een zak aardappelchips kiezen.

Lees ook: 12 eiwitrijke snacks voor een langdurig verzadigd gevoel

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Freshhh | Beeld: Unsplash