Wakker Dier: ‘Supermarkten stunten steeds meer met goedkoop vlees’

08 november 2018
Maayke

Goedkoper vlees komt steeds meer in de reclame volgens Wakker Dier

Stichting Wakker Dier startte een onderzoek naar het aangeboden vlees in twaalf grote supermarkten in Nederland. De uitkomsten van het onderzoek liegen er niet om: Nederlandse supermarkten zijn fors meer gaan stunten met goedkoop kippen-, rund-, en varkensvlees.

Stichting Wakker Dier is een organisatie die zich inzet voor het bevorderen van het welzijn van dieren in de veehouderij in Nederland.

Supermarkten

Enkele supermarkten beloofden enkele tijd geleden beterschap met het vleesaanbod in de supermarktschappen. Zo zou onder andere de plofkip verdwijnen uit de meeste schappen in de Nederlandse supermarkten. Toch is het aantal vleesaanbiedingen in de supermarkten de afgelopen jaren niet gedaald. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is het zelfs met 28 procent gestegen sinds 2015.

Enorme stijgingen

“De dieren betalen hiervoor de prijs”, zo stelt een woordvoerder van het onderzoek. De onderzoekers vergeleken de eerste drie kwartalen van dit jaar met dezelfde periode in de jaren daarvoor. Het bleek dat de aanbiedingen bij de bekende supermarkten Jumbo en Albert Heijn alleen maar gestegen zijn. Bij supermarktketen Jumbo gaat het zelfs om een verdubbeling van het aantal vleesaanbiedingen in de folders ten opzichte van drie jaar geleden. Albert Heijn spant de kroon met een toename van maar liefst 73 procent.

Wakker Dier

Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is het hard nodig om minder vlees te eten. “Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen is schandalig”, aldus Wakker Dier. Alle supermarkten stunten vooral veel meer met kippenvlees in hun folders. “Ook hier lopen Albert Heijn en Jumbo voorop. Jumbo heeft zijn kipaanbiedingen zelfs vertienvoudigd.”

Lees ook: 10 voedsel gerelateerde dingen die we altijd al verkeerd deden

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Wakker Dier | Beeld: Unsplash