16 februari 2021

‘Het is kort door de bocht om ons nu van die lijst te halen’

Het bekende Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely is volgens een Amerikaanse organisatie helemaal niet zo slaafvrij als dat het merk claimt. Bestuursvoorzitter Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely is het hier echter niet mee eens.

Tony’s Chocolonely

Bovenaan de website van het bekende merk Tony’s Chocolonely prijkt trots de zin: “Samen maken we chocolade 100% slaafvrij.” Het merk doet wel vaker stof opwaaien, zoals onlangs nog met een set ‘lookalike’-repen. Maar nu staat Tony’s om een heel andere reden in de schijnwerpers: de Amerikaanse organisatie Slave Free Chocolate heeft het merk namelijk van zijn lijst met slaafvrije bedrijven verwijderd.

Kritiek op samenwerking van Tony’s Chocolonely

De reden hiervoor is dat Tony’s samenwerkt met de producent Barry Callebaut. Tony’s laat zijn bekende repen namelijk in een grote fabriek van deze Vlaamse producent maken, maar in diezelfde fabriek komt ook volop chocolade voorbij die niet slaafvrij is. Barry Callebaut erkent zelf dat zij ‘nog steeds cacao gebruiken die met kinderarbeid is geproduceerd.’ Dit druist natuurlijk volledig in tegen de idealen van Tony’s Chocolonely. Dit bedrijf streeft al sinds zijn oprichting naar chocolade zónder de kinderarbeid.

Voorbeeldfunctie

Volgens bestuursvoorzitter Henk Jan Beltman is dit oordeel ‘kort door de bocht’. Hij vertelt dat de samenwerking met Barry Callebaut onderdeel is van de voorbeeldfunctie van Tony’s. “We willen de grote jongens in de cacao-industrie aanzetten tot veranderen. Als we de repen zelf maken, zouden grote chocoladebedrijven kunnen zeggen dat het werken volgens onze principes niet op grote schaal mogelijk is.” Natuurlijk wil Beltman het liefst een fabriek voor Tony’s zelf, om de boel zelf in de hand te hebben, maar ook daarvan zegt hij dat de productielijn opgezet zal worden met Barry Callebaut.

Hoe nu verder?

Tony’s Chocolonely is dus niet van plan de samenwerking met Barry Callebaut stop te zetten. Begrijpelijk, want de repen worden steeds populairder in Nederland. Ze gaan inmiddels vaker over de toonbank dan repen van grote namen als Nestlé, Mars en Verkade. Er moeten dus simpelweg steeds meer repen geproduceerd worden. Maar hoe zit het dan met die missie? In 2018 schreef blad Quote al dat Beltman het bedrijf het liefst wil verkopen aan een groot merk zoals Nestlé of Mars, tegen de wensen in van mede-oprichter en naamgever Teun van de Keuken. Van de Keuken zegt hierover dat Tony’s daarmee “een mooi uithangbord van een verder vies bedrijf” wordt. Met deze samenwerking met Callebaut lijkt een eerste stap in die richting dus gezet.

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: RTL, Quote, FM.NL | Beeld: Videostill YouTube Nu.nl